autobuz

Transport public în Cluj: 30 de bus-uri electrice, 50 de troleibuze şi 22 de tramvaie

Un număr de 41 de autobuze electrice vor circula pe străzile oraşului Cluj-Napoca în 2019. Primele 11, cumpărate din fonduri elvețiene, sunt deja în circulaţie, celelalte 30, achiziţionate din bani europeni, vor sosi până la jumătatea acestui an. 

“Încă 30 de autobuze electrice vor ajunge la Cluj-Napoca. Trei au sosit deja sâmbătă, 19 ianuarie 2019, şi acum se fac modificările necesare (se instalează taxatoarele de bilete, etc.), iar în curând le vom vedea pe străzile oraşului. Restul de 20 vor ajunge până la jumătatea lui 2019″, a declarat viceprimarul Clujului, Dan Tarcea, la un post de radio local.

Amintim că, municipalitatea va suplimenta numărul staţiilor de încărcare pentru autobuzele electrice. La final de decembrie 2018, consilierii locali au aprobat amplasarea a încă 36 astfel de prize, în trei locaţii din oraş (Grigorecu, Mărăşti, Gheorgheni). Investiţia se ridică la 7,7 milioane de lei.

Autobuze electrice cu încărcare din mers

Celor 41 de autobuze electrice li se vor adăuga 25 articulate, lungi de 18 metri, dispunând de tehnologie de ultimă oră. Investiţia depăşeşte 115 milioane de lei, din care 80% se asigură de Autoritatea Fondului de Mediu. Proiectul de hotărâre a fost adoptat în şedinţa forului local din noiembrie 2018.

Noile autobuze electrice cu încărcare din mers pot circula pe un traseu care include parţial o linie de troleibuz şi parţial fără linie de troleibuz, poate fi încărcat la orice linie de troleibuz, în mers sau în staţionare, poate fi încărcat de la staţiile lente de încărcare a bateriilor care sunt amplasate în autobazele CTP, încărcarea bateriilor se poate face prin cuplare la orice linie de troleibuz atunci când situaţia o impune, poate înlocui oricând un troleibuz din flota de troleibuze, iar în cazul unei pene de curent pe linie, noul autobuz electric se poate deplasa până la capătul traseului sau chiar pe întreg traseul.

Cluj-Napoca, primul oraş din România cu autobuze electrice 

La Cluj-Napoca, în anul 2018, au fost puse în circulație 11 autobuze electrice Solaris achiziționate prin Programul de cooperare elvețiano-român. Vehiculele au o capacitate de 78 de locuri şi o autonomie de 105 kilometri, sunt dotate cu wifi, camere video de supraveghere, aer condiţionat şi podea joasă pentru persoanele cu dizabilităţi. Autobuzele au o garanţie de 5 ani, costurile de mentenanţă şi piesele de schimb fiind asigurate de firma cȃştigătoare, compania Solaris Bus&Coach. Prețul unui autobuz electric este de aproximativ 500.000 euro. Autobuzele circulă pe liniile: 27, 28, 30 și 32. Schimbarea flotei de transport public spre una nepoluantă reprezintă o prioritate în municipiul Cluj-Napoca.

De asemenea, proiectul a presupus construirea a 3 stații de încărcare rapidă (la cele 2 capete ale liniei 30, 1 stație – Autobaza Grigorescu, 1 stație – Autobaza IRA și 1 stație – depoul de reparații str Al. Vaida Voevod) și a 11 stații de încărcare lentă (5 stații Autobaza Grigorescu, 5 stații Autobaza IRA și 1 stație depoul de reparații din str Al. Vaida Voevod). Stația de încărcare rapidă (pe timpul zilei) face posibilă încărcarea în 10 minute. Staţia de încărcare lentă (pe timpul nopții) este compusă dintr-un echipament care asigură cuplarea autobuzului la rețeaua de joasă tensiune (timpul de încărcare este de 6 ore).

Primăria Cluj-Napoca, Premiul pentru Eficiență energetică

A șasea ediție a premiilor pentru excelență în energie „Energynomics Awards” a avut loc la București și a stabilit câștigătorii anului 2018. În cadrul Galei de premiere a celor mai meritorii companii, proiecte și personalități ale anului în energie, Municipiul Cluj-Napoca a fost apreciat pentru faptul că este primul oraș din România care a pus în funcțiune o flotă de autobuze electrice pentru transportul cetățenilor. Premiul pentru „Eficiență energetică – Autobuze electrice în municipiul Cluj-Napoca” confirmă că investițiile realizate la Cluj-Napoca în domeniul mobilității urbane sustenabile sunt un model de bune practici pentru comunități din întreaga țară

50 de troleibuze şi 22 de tramvaie 

La Cluj-Napoca se mai aşteaptă livrarea a 50 de troleibuze şi 22 de tramvaie. “Licitaţiile sunt adjudecate, aşteptăm să fie livrate”, a spus Tarcea.

Clujul aduce troleibuze noi din Polonia. Societatea poloneză Solaris Bus & Coach a câștigat şi licitația pentru contractul-cadru de cel mult 50 de troleibuze, cu care urmează să fie dotată flota Companiei de Transport Public (CTP) Cluj-Napoca. Contractul este de 123 de milioane de lei. Un troleibuz costă 2.466.000 de lei, fără taxa pe valoarea adăugată. Sunt vehicule cu 140 de locuri, din care 36 pe scaune, cu tote dotările moderne

Astra Arad a fost declarată câştigătoarea licitaţiei organizate de Primăria Cluj-Napoca şi de Compania de Transport Public din Cluj privind livrarea a 22 de tramvaie noi. Valoarea totală a contractului se ridică la aproximativ 40 de milioane de euro. Preţul unui singur tramvai este de circa 1,95 milioane de euro. Cea mai mare parte a banilor necesari pentru această achiziţie provin din fonduri europene nerambursabile. Tramvaie Imperio sub licenţă Siemens circulă în prezent la Arad. Cele 22 de tramvaie similare care vor circula pe străzile Clujului vor avea culorile violet-gri .

60 de autobuze Mercedes pe străzile din Cluj-Napoca

Ultimele 30 de autobuze Mercedes-Benz Conecto Euro 6, din cele 60 achiziţionate de Compania de Transport Public (CTP), au intrat în circulaţie pe străzile din Cluj-Napoca la finele anului 2018. Autobuzele au 12 metri lungime, corespund tuturor normelor europene în domeniu, cu podea complet coborâtă, rampă pentru persoanele cu dizabilități, etc. Garanția este de 5 ani sau 350.000 km. Capacitate totală de transport: 104 călători din care 26 locuri pe scaune și 78 locuri in picioare. Prețul unui autobuz este de 1.046.994 lei/ buc+TVA, iar valoarea totală pentru cele 60 de autobuze este de 62.819.640 lei+TVA.

Tags: , , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>