partie marisel 1

Soarta celui mai mare domeniu schiabil din Cluj, pe muchie

Pasiune pentru schi o are din studenția de la Fizică, din anii 70. În 1990 se lansează și în afaceri. Împreună cu un priten vrea să preia, la începutul anilor 2000, pârtia din Băișoara. E refuzat. În schimb, o realizează pe cea din Feleac. Apoi, cu fonduri europene, începe construcția celui mai mare domeniu schiabil din Ardeal. La Mărișel. Dar aici intervine sistemul bancar…

vasile muresan

Vasile Mureșan a investit, împreună cu familia și cu alți asociați în schi. ”Pasiunea pentru schi o am de când eram tânăr, din liceu, din studenție. Înainte de a investi în schi m-am ocupat cu alte afaceri. Am avut firmă din 1990. Am avut activități de comerț, de producție, construcții. Sigur că m-a pasionat în continuare schiul. În 2004, împreună cu asociatul cu care am început, am vrut să investim și să preluăm pârtia și teleschiul de la Băișoara. Cum nu s-a putut atunci, ne-am propus să facem o pârtie în altă parte. Și într-o zi, când ne întorceam de la schi de la Băișoara, am trecut pe aici pe la Feleacu, ne-am uitat, am analizat zona și am văzut că se pretează pentru o pârtie. Dar, având în vedere că altitudinea aici este undeva la 700 de metri, pentru a asigura condiții de schiat am decis că e ogligatoriu să avem și o instalație de zăpadă artificială. Pentru a exploata oportunitatea distanței mici față de oraș, și pentru ca lumea să poată veni și în cursul săptămânii, după programul de lucru, ne-am zis că e obligatoriu să realizăm și un sistem de iluminat al pârtiei”, rememorează Vasile Mureșan decizia de a se loca deasupra Clujului.

partie feleacu oameni

Lucrările au demarat rapid. ”Așa că am început lucrările în 2004. Am avut sprijinul total al Primăriei Feleacu și a primarului de atunci, Ioan Tanțău, care a fost foarte entuziasmat de ce vrem să facem. Poate că și datorită dânsului am reușit să terminăm în sezonul 2004/2005. Așa că în 20 ianuarie 2005 am pornit instalația și am inaugurat pârtia. Terenul l-am concesionat de la Primăria Feleacu. Am avut deschidere totală și din partea Primăriei și a Consiliului Județean.  În 2005, în Transilvania, a fost prima pârtie cu instalație de zăpadă artificială și cu instalație de nocturnă. Prima instalație de zăpadă artificială din țară a fost la Predeal, dar în Transilvania noi am fost primii, deci avem și cea mai mare experiență în acest domeniu. Valoarea investiției la acea vreme a fost cam de 200.000 de euro. Nu ne-am permis să achiziționăm echipamente noi atunci, deoarece săreau de un milion de euro. Nu puteam lua echipamente noi pentru că nici starea economiei în general nu o permitea, căci ar fi trebuit să lucrăm cu prețuri foarte mari ca să ne pute gândi la amortizarea investiției”, afirmă investitorul.

partie feleacu tun

Tunurile de zăpadă erau o noutate la acea vreme. Au fost doar două, la început. ”Tunurile care împrăștie zăpada sunt doar partea ce se vede din instalația de zăpadă artificială. Ce nu se vede, însă, este rețeaua de apă, de energie electrică, hidranții la care se cuplează tunurile. Un alt element important este stația de pompare. Sursa noastră de apă este un lac pe care l-am amenajat noi în partea de jos a pârtiei. Țin minte că la început avem două bazine mai sus și aduceam apa cu cisterna. Aceastea au fost condițiile în care am pornit. Au fost ani buni chiar și în condițiile în care instalația nu era performantă. Aveam două tunuri  și o stație de pompare care ne permiteau să amenajăm pârtia cam în două săptămâni.  Și conta foarte mult cum era vremea, cum era iarna. Dar cu toată dotarea de atunci, cam 45 de zile pe sezon funcționam”, susține Vasile Mureșan.

partie feleacu 2

De la pârtia din Feleacu a apărut ideea unui complex schiabil alpin. ”În 2005 – 2006 ne-am propus să dezvoltăm această activitate și într-o zonă montană, cu o altitudine mai ridicată. Așa am ajuns să concesionăm un teren de circa trei hectare la Mărișel, la o altitudine de 1.200 de metri. În 2007 a apărut prin Programul Operațional Regional posibilitatea de a accesa fonduri europene în acest domeniu și ne-am decis să facem un proiect care să se apropie de condițiile occidentale, pentru că acolo trebuie să ajungem și noi. Așa am început să realizăm studiul de fezabilitate pentru un proiect care se referea la o locație în Feleacu, și care presupunea modernizarea instalației de zăpadă artificială – care s-a și realizat, avem o stație de pompare mult mai performantă, avem acum cinci tunuri, mult mai performante care ne dau acum posibilitatea să amenajăm pârtia cam în 24 – 30 de ore, față de două săptămâni cât lua amenajarea cu vechea instalație. Sigur, este vorba de un strat de bază, nu de jumătate de metru de zăpadă, dar suficient cât să se poată schia. Pentru a putea desfășura activități și pe timpul verii, am inclus în acest proiect și un bob de vară. Și atunci teleschiul se va utiza și vara pentrua tracta echipamentele după care vor fi coborâte pe linia de rulare, în curbe, de la partea de sus a pârtiei până jos.  Durează o săptămână, o săptămână și ceva să îl montăm și să îl punem în funcțiune pe perioada verii.”, descrie Mureșan prima parte a proiectului.

partie feleacu 1

Partea cea mai importantă a proiectului avea să fie demarată în Mărișel. ”În acest proiect am inclus și locația de Mărișel, care cuprinde o investiție pentru domeniul schiabil, pentru trei pârtii: una albastră, de 1.700 metri, una roșie, de 1.400 de metri și una neagră, de 1.200. Investiția prevede instalații de zăpadă artificială, de iluminat, canalizare, 500 de parcări, așa cum cere o activitate civilizată. Nu cred că sunt în țară pârtii cu 500 de locuri de parcare.   Acolo vor fi trei instalații de transport pe cablu, două de tip teleschi și una de tip telescaun cu patru locuri, cu o capacitate ce poate ajunge la 2.800 de persoane pe oră. Sunt, astfel, 300 de locuri de parcare în partea superioară a pârtiei și restul în partea inferioară, unde se face legătura cu stațiunea Fântânele. Dacă proiectul se va derula conform programului, sper ca autoritățile locale să se implice și să asigure drumul de accea de la baraj la baza pârtiei și de sus, în Mărișel, până în partea de sus a pârtiei, cam un kilometru și ceva”, afirmă Vasile Mureșan.

partia marisel schita

Dacă la Feleacu investiția e aproape finalizată, la Mărișel este în pericol din pricină că băncile de la noi au fost reticente să acorde credite pentru cofinanțarea proiectului. ”Pe partea de Mărișel, proiectul este undeva pe la 4 milioane de euro, iar pe partea de Feleacu, aproximativ 1,2 milioane de euro. Dacă la Feleacu proiectul e finalizat cam la 95%, la Mărișel avem întârzieri pe de o parte pentru că am schimbat o instalație de telescaun cu două locuri cu una de patru locuri, pe care deja am adus-o. Însă una dintre cele mai dificile probleme pe care le-am întâmpinat este asigurarea cofinanțării. La acest proiect am început să lucrăm efectiv cam prin 2007, în 2009 am depus documentația pentru obținerea de fonduri nerambursabile pro ADRNV, cu care am colaborat nu bine, ci foarte bine. La fel a fost și partea de recuperare a TVA. Deci nici cu statul, cu Finanțele nu am avut nicoil fel de probleme și nici cu ADRNV. Ce nu am reușit a fost să obținem cofinanțarea de la bănci. Singura bancă ce a analizat la modul cel mai serios proiectul a fost Volksbank, dar care ne-au impus anul trecut niște condiții pe care nu le-am putut îndeplini, în sensul să avem cota noastră de finanțare chiar la început și nu pe parcursul derulării proiectului, lucru ce nu l-am reușit la momentul respectiv. Am apelat la multe bănci, inclusiv la CEC Bank, la București, dar ne-au pus niște condiții imposibile. Ne-au pus condiția ca –deși valoarea sumei nerambursabile este 70% din proiect – ne-au pus condiția ca să avem partea noastră de 30% plus TVA. Efectiv o bătaie de joc”, susține investitorul.

partie marisel constr

Deblocarea ar putea veni din Germania. ”Acum suntem în discuție cu o instituție financiară din Germania, cu o dobândă bună, care a aprobat planul de afaceri iar acum așteptăm să vedem ce documente ne mai solicită și sperăm să rezolvăm problema finanțării. Altfel se poate opri totul”, afirmă Mureșan.

Investitorul susține că va avea discuții și cu firme mari din Cluj. ”Mai încercăm și cu firme cu potențial din Cluj. Eu cred că este un proiect care este foarte așteptat de oameni, mai ales că prin această investiție, domeniul schiabil din Mărișel va fi cel mai performant din Transilvania. Mai mult, acolo există și posibilitate de dezvoltare.  Din rezultatele pe care le observ în perioada cât funcționează pârtia de  aici, din Feleacu – chiar dacă am avut ghinionul ca ultimele două ierni să fie cele mai proaste din punct de vedere al temperaturilor de când am deschis – solicitările sunt tot mai mare de la sezon la sezon. Creșterile anuale sunt de până la 20-30%, deci piața este în creștere”, conchide Mureșan.

(Titus CRĂCIUN)

Tags: ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>