workincluj

Proiect de Cluj: un site care le spune freelancer-ilor unde își pot găsi un “birou” în oraș. Cafenea sau spațiu de coworking

Numărul freelancer-ilor, adică al persoanelor care lucrează și nu au un birou fix, este în continuă creștere în Cluj-Napoca, fie că vorbim de IT-iști, artiști, traducători, jurnaliști sau PR-iști, etc. Statisticile arată că această categorie se aprope de 20%  din totalul forței de muncă. Dacă cei mai mulți preferă să lucreze de acasă, alții aleg spațiile de coworking – piață aflată în plină dezvoltare în capitala Transilvaniei (Cluj Hub, Impact Hub, Zain Studio, Cluj Cowork, Chaos Cowork, etc) sau clasicele cafenele. Ce lipsea însă până astăzi, 10 martie 2016, era un site dedicat freelancer-ilor clujeni, adică o platformă online care să inventarieze “birourile mobile” cu plusurile și minisurile lor. Sergiu Andreca, un tânăr de 23 de ani din Satu Mare care de 5 ani locuiește în Cluj-Napoca și care, la rândul său, lucrează de acasă, în IT, a rezolvat problema. A creat site-ul workincluj.com, de altfel, o premieră pentru România.

“Ideea acestui proiect mi-a venit la început de ianuarie. Lucrez de acasă și prea mult timp petrecut între patru pereți se apropie de o mini depresie. Trebuia să mă întâlnesc cu câțiva prieteni la ora 5 după masa și pentru că aveam încă ore bune la dispoziție am decis să-mi iau laptopul și să merg să lucrez din oraș, dintr-o cafenea. Prima locație aleasă nu a fost una ideală: o singură priză disponibilă, la bar. Nu doream ca toată lumea care intră în locație să vadă la ce lucrez eu. Am căutat pe google unde pot găsi un loc mai potrivit, iar primele două pagini cu rezultate erau doar oferte de muncă. Următorul pas a fost să caut și să cumpăr domeniul workincluj.com și să mă apuc de lucru la un proiect care să-i ajute și pe alții în situația mea, freelanceri sau corporatiști care vor să mai schimbe mediul de lucru”, a mărturisit Sergiu Andreca.

sergiuandreca

Nici trei luni mai târziu, site-ul este pe “piață”. Utilizatorii, care se pot loga direct cu contul de Facebook sau cu cel de Gmail, pot găsi aici informații relevante precum: locații disponibile, poze și site-ul oficial, o scurtă descriere, recenzii din partea echipei proiectului și a altor utilizatori sau recomandări. De asemenea, există o hartă a Clujului pe care “birourile” sunt însemnate, astfel încât cei interesați să nu piardă timp cu orientarea. Pentru fiecare locație în parte este specificat dacă se află în apropierea unei stații de autobuz sau a unei parcări, dacă există Wi-Fi, câte prize și unde sunt ele amplasate, dacă este gratuit sau cu plată și dacă suma în cauză poate fi achitată cu cardul sau doar numerar, dacă se poate servi mâncare și băutură, etc. Nu în ultimul rând, site-ul beneficiază de o secțiune de blog unde vor fi publicate articole cu sfaturi utile pentru eficientizarea modului de lucru.

“Locațiile adăugate de utilizatori și recenziile acestora vor apărea pe site doar după ce noi, echipa proiectului, le vom testa personal. Nu doresc ca patronii de localuri sau spații de coworking să-și facă reclamă aici. Totul trebuie să fie veridic. Să știu că în locația X este recomandat să mă așez la prima masă din dreapta, acolo unde este priză și că este la 3 minute de stația de bus. Plusurile și minusurile sunt importante pentru că nu toți suntem la fel și nu toți avem aceleași gusturi. Poate ce crezi tu că este un dezavantaj, mie mi se potrivește. De accea, la partea de căutare am și implementat câteva categorii predefinite – parcare, wi-fi, etc”, a punctat Andreca.

workcj

 

workcj2

 

workcj3

workcj4

Proiectul tânărului este o premieră pentru România, însă nu știe în ce măsură îl va extinde și nici măcar dacă va avea vreun fel de profit de pe urma lui.

“Un site asemănător a fost creat de niște americani și este disponibil în prezent doar pentru New York și Londra. Vreau să văd reacția clujenilor și apoi mă voi gândi în ce direcție merită marșat. Nu știu dacă o să îl extind la nivel național deoarece noi vrem, așa cum am mai spus, să testăm locațiile propuse. Cât despre partea financiară…Nu m-a costat aproape nimic să-l fac. Eu m-am ocupat de partea de web design și alți doi prieteni m-au ajutat cu partea de content și promovare. Mereu am avut idei și nu le-am pus în practică pentru că mă gândeam că nu o să fac destui bani. Acum am decis să abordez problema invers. Îl fac și vedem ce se întâmplă”, a mărturisit tânărul.

Într-o săptămână, în perioada de testare, circa 100 de persoane au vizitat site-ul.

Un studiu realizat și publicat la începutul anului de PxC România arată că interesul pentru munca interconectată este în creştere şi în România, tot mai mulţi români cu abilităţi IT, de design sau de scriere, traducere şi editare de text în diferite limbi străine fiind prezenţi pe platformele globale de tip freelance.

“Piaţa muncii este în schimbare. Contractarea serviciilor este preferabilă contractelor de muncă cu normă întreagă în multe situaţii, datorită flexibilităţii, autonomiei şi controlului pe care îl oferă. Lumea foloseşte din ce în ce mai mult tehnologia pieţei muncii interconectate pentru a decide unde, când şi pentru cine lucrează. Şi în România vedem o creştere a interesului pentru munca interconectată. Din ce în ce mai mulţi români cu abilităţi IT, de design sau de scriere, traducere şi editare de text în diferite limbi străine sunt prezenţi pe platformele globale de tip freelance şi ne aşteptăm ca numărul lor să crească pe măsură ce tot mai mulţi profesionişti descoperă avantajele antreprenoriatului”, a declarat Ionut Simion , Country Managing Partner.

El consideră că noua generaţie de companii antreprenoriale din România va fi din ce în ce mai deschisă la ideea de a angaja liber-profesionişti pentru proiecte punctuale, păstrându-şi astfel o schemă de personal suplă şi ţinând costurile sub control.

“În următorii cinci ani, am putea ajunge la situaţia în care pe piaţa muncii oamenii se vor prezenta mai degrabă ca membri dintr-o anumită reţea profesională sau cunoscători ai unei competenţe, şi nu ca angajaţi ai unei companii individuale. Această tehnologie nouă ajută companiile să devină mai agile, să-şi gestioneze eficient nevoia de competenţe şi să răspundă la schimbările pieţei”, a adăugat Simion.

Potrivit unei analize PwC la nivel global, piaţa muncii internconectate, formată din platforme de networking profesional, platforme de freelancing, aplicaţii pentru muncă la distanţă şi platforme online globale de teleconferinţă, însumează la momentul actual doar 2% din totalul pieţei de recrutare.

Raportul PwC “The Future of Work” arată că aproape jumătate dintre specialiştii în resurse umane (46%) se aşteaptă ca, până în anul 2020, cel puţin 20% din forţa lor de muncă să fie formată din angajaţi temporari sau prestatori de servicii. Aproape o treime dintre companii (31%) afirmă că îşi construiesc strategia de dezvoltare a resurselor umane pe baza creşterii popularităţii carierei de liber profesionist, angajând astfel o mare varietate de oameni, în funcţie de necesităţile care apar în companie.

 

Tags: , , , , , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>