featured marco si bogdan

Plămada campionilor: cum au reușit să realizeze unul dintre cele mai puternice branduri de Cluj

Pe unul nu au putut să îl stăvilescă opreliștile orânduirii socialiste, celălalt, în capitalism, nu a renunțat , cu toată opoziția tatălui său conservator. S-au intersectat pentru întâia oară în 2006, la Brașov. La Cluj au pus bazele a ceea ce avea să devină în scurt timp unul dintre brand-urile de referință nu doar ale județului.

”La prima mea întâlnire cu el știți ce mi-a făcut? Mi-a spus, ”Măi, io mi-aș pune cauciucurile astea”. Iar el și-a pus exact opusul. Era la Raliul Brașovului, în 2006. Eu tocmai am ieșit campion și a apărut el și ce și-a zis: ”Deci cine a ieșit campion? Hai să îi trag un șpiț”. Așa își amintește mutiplul  campion de raliuri Bogdan Marișca de prima sa întâlnire cu un alt mare campion Marco Tempesteni. Nu după mult timp, cei doi pun baza a ceea ce avea să devină Napoca Rally Academy (NRA).

Bogdan Marisca-Marc Banca - Subaru Impreza R4 - Raliul Aradului 2014 - 15

”Asta e varianta lui”, intervine Marco Tempestini. ”Ne-am întâlnit, într-adevăr, la Raliul Brașovului, în 2006, când am debutat (în Campionatul Național de Raliuri din România – n.red.); era el, care era supanumit ”Prințul” și Titi Aur considerați piloți de referință și am zis să ne cunoaștem, mai ales că era de la Cluj. Eram adversari atunci, dar ne-am apropiat. Suntem două firi diferite, gândim în maniere diferite, dar avem foarte multe în comun, iar asta ne-a apropriat. Eu am venit cu ideea că dacă Clujul este un pol așa serios pentru motorsport și are așa tradiție, ar fi bine să ne punem toți împreună. Și ne-am mai întâlnit, am avansat și când am stabilit că putem face ceva împreună, am pus pe masă punctele cardinale pentru noi, ne-am implicat și cred că am ajuns să facem lucruri interesante.”

Cum este perceput brandul Napoca Rally Team aici și aiurea

tempestini

În afara notorietății de acasă, Tempestini spune că NRA a devenit reper și în Europa. ”Eu mă simt, clar, clujean (a venit aici în 1997 – n.red.), dar de drept sunt mai puțin clujean decât Bogdan. Cred că în acest moment Napoca Rally Academy este pentru Cluj ceva ce toată lumea cunoaște și recunoaște. Avem partenerii noștri care sunt lângă noi și tot timpul se implică în acțiunile noastre. Și ne place să sperăm că am adus pentru blazonul Clujului ceva mai mult decât cred unii. Sigur, în România nu este încă așa cunoscută valoarea motorsportului ca în afară, dar în Europa, Napoca Rally Academy este văzută, în acest moment, ca un vector de profesionalism, ca o participare cu tineri în competiții și pentru implicările sociale. Așa e văzută în Europa, sper să fie așa văzută și la Cluj”, spune Marco Tempestini, la rândul său și campion european.

cu pilotii

Pentru Bogdan Marișca, societatea clujeană este asemeni întregii societăți. O alimentezi, se mișcă. „Eu aș aduce un exemplu: în 2012, evenimentul cu cea mai mare audiență din centrul Clujului a fost superspeciala de la Transilvania Rally. Și asta pentru că în Cluj există, de mulți ani, o cultură a ceea ce înseamnă motorsportul. Dar e genul de societate care respectă cutumele societății românești: o ții și o alimentezi – răspunde, nu a alimentezi – în câțiva ani nu mai e interesată. După care, dacă începi să faci lucrurile serios, vine iarăși lângă tine, pentru că există dorință, pasiune, curiozitate și disponibilitate pentru genul de semnale pe care le transmitem. Dar pentru asta trebuie multă muncă. E genul de activitate pe care trebuie să o împingi permanent. Societatea din Cluj nu e mai inertă decât restul societății României și a celorlalte țări din zonă. Dar trebuie să muncești foarte mult. Drumul pe care trebuie să împingi povestea asta nu este neapărat neted”, spune campionul clujean.

”U” Cluj, excepția lui Tempestini

Marco Tempestini a făcut o comparație între percepțiile performanței în Treviso, orașul său de baștină și Cluj. Concluzia: asemănările sunt izbitoare, cu o singură excepție. ” Eu pot să fac o comparație, pentru că e mă trag din Treviso, din nord estul Italiei, zonă ce a fost în permanență motorul ecnomic al țării. Așa se spune și despre Ardeal. Ca să fac o glumă, probabil că oamenii sunt prea ocupați să lucreze ca să fie tot timpul atenți la tot ce se întâmplă. La Treviso vedeam exact același lucru ce se întâmplă și la Cluj. Echipele de volei, de baschet – tot timpul Treviso a avut echipe de top – s-au chinuit foarte mult să umple sala, pentru că trevigianii spun tot timpul că sunt obișnuiți să aibă performanță și nu merg la sală. Dacă e o finală de Champions League, da, e plin, dar în rest, ei spun că sunt prea ocupați să facă treabă.  Eu am simțit la Cluj aproape la fel, cu o excepție: dragostea pentru ”U”, care, clar, e ceva aparte. Dar în afară de aceasta, eu am văzut și la Cluj că punctual, toate performanțele, evenimentele strâng multă lume. În rest, în alte orașe ar veni mai mulți și în afara acelor momente punctuale”, spune Marco Tempestini.

Au devenit modele, dar au avut eroi

Și unul și celălalt au pornit în raliuri ”sănătos”, adică având eroi. ”Eu cred că generația noastră avea mult mai mult în sânge ideea de a avea un model. Acum copii sunt mult mai puțin atrași de eroi, ci mai mult de o idee, o pasiune. Eroul, de fapt eroii mei când eram mic au fost doi piloți care, din păcate, nu mai sunt. Primul care mi-a strârnit pasiunea a fost Henri Toivonen, un finlandez extrem de spectaculos, care a murit la un raliu în Corsica, iar al doilea cred că a fost idolul a 99% dintre tinerii piloți: scoțianul Colin McRae. Lângă acești doi mari eroi ai mei am mai pus și alți, mai aproape de mine: Franco Cunico, Pianezzola, italieni cu care puteam să vorbesc și care au trasat un drum pe care am vrut să îl urmez”, își amintește Tempestini.

Bogdan Marișca rememorează eroii săi și deplânge lipsa faptul că modelele au fost date acum jos de pe soclu, devenind un soi de semi-prieteni. ”Primele contacte cu motorsportul au fost undeva prin anii 70, când aici, pe Calea Turzii în jos se organizau niște concursuri la care participa un public foarte numeros. Apoi au apărut ceva accidente urâte și au fost sistate acele curse. La începutul anilor 80, când era penuria accea de benzină și toate acele lipsuri, eu mergeam la bunicii mei la Brașov, care stăteau pe drumul de Poiană și unde se organizau competiții și mai vedeai câte o mașină. Brașovul a fost un puternic pol de motorsport. Atunci, la acea vreme, noțiunea de idol era mut mai ușor de stabilit. Acum, într-o lume a comunicării de orice fel, online, offline, de toate felurile, povestea asta e mai diluată pentru că ai acum acces la orice informație. Credința celui ce are un idol este că te ridici spre idol de jos. Acum, cu accesul deplin la informații, devii oarecum foarte familiar cu idolul. Adică el pleacă din zona de idol înspre o zonă de semi-prieten. Or, pe vremea aceea, pentru că nu aveai acces la tot felul de informații, orice informație pe care o primeai era ca un fel de cadou, de oportunitate. Deci în acele vremuri, uitându-mă la acei piloți, i-am poziționat foarte sus. Acum, dacă te uiți pe forumuri, sunt oameni care își permit să vorbească extrem de urât despre sportivi mari, artiști, ori orice alți performeri. Și nu e ok. Pentru că nu înțelege omul care e prețul pe care îl plătește cineva ca să ajună acolo.

Revenind, pe vremea aceea, piloți precum Ștefan Vasile ori Laci Balint (Dumnezeu să îl ierte!), piloți la Dacia care și afară aveau rezultate, erau niște semizei pentru mine. Evident, și astăzi respectul meu e neștirbit”, spune Marișca.

Copiii lor și raliurile. Câteva lucruri complicate.

Bogdan Marișca nu l-ar împinge pe micul Marc pe acest drum: ”Eu am o problemă: știu care e prețul pe care l-am plătit pentru a ajunge aici. Mă scald și supraviețuiesc din foarte multe puncte de vedere dar sunt cu foarte multe lucruri nerezolvate. Să îmi mai atârn o piatră de gât pentru ca fiul meu să facă asta, mi-e greu: pentru că mi-e teamă că ne înecăm cu toții. Dacă vrea să facă asta, să fie sănătos. Îl ajut cât pot, dar nu vreau să îl împing pe drumul ăsta, pentru că e un drum pe care trebuie să investești foarte multe resurse, energie și finanțe până când să ajungi să îți dai seama dacă poți să faci ceva pe acest drum. Sigur, trebuie să ai și foare mult noroc, însă povestea asta înseamnă zi de zi, săptamână de săptămână, lună de lună, energii și resurse financiare alocate. Dar fiul meu Marc nu are decât cinci ani și mai este timp. Cred că, totuși, am făcut o greșală :) : l-am pus pe un circuit de al nostru omologat de la Târgul Secuiesc pe un cart de vreo două ori și mă mai întreabă, așa, pe nepusă masă, când îl mai duc, ”că îți mai amintești, tati?”. Cred că în mintea lui au rămas ceva puncte de reper și asta mă cam doare, pentru că ar trebui să fiu acolo, cu el, în mintea lui. Și nu știu ce să fac…Nu vreau să îi spun nici ”Du-te!”, nu vreau să îi spun nici ”Stai!”.

marco si simone

La Marco Tempestini situația e mai limpede acum, așa cum nu afost pentru el când era tânăr: fiul său, Simone, concurează cu succes la nivel european.  ”Nu l-am îndreptat pe Simone pe acest drum. Dar la fel cum va fi și pentru Marc, care crește acum și va putea să fie alături de Bogdan la fiecare concurs și poate să trăiască mult mai intens, așa s-a întâmplat și cu Simone, pe la 7-8-9 ani. Eu nu l-am împins niciodată și nu m-am gândit că poate fi așa cum până acum a demonstrat că este, dar l-am ajutat. Eu am trăit situația exact invers cu tatăl meu, care a fost împotriva motorsportului. Eu eram gata să debutez la 22 de ani, dar tata, care este un tip mai clasic, mi-a explicat foarte clar: ”Sigur că poți mergi, dar ar trebui să îți cauți și un alt loc unde să locuiești, să te ocupi și cu cheltuielile pentru studiu și pentru tot”. Pentru el nu era admisibil acest tip de sport. Așa că, deși a rămas pasiunea mea, am pus-o într-un sertar, am facut alte sporturi de performanță, tenis, yachting, squash, la nivel înalt, național, în fiecare caz, sporturi agreate de tatăl meu :). După aproape 8 ani, motosportul a ieșit din sertar. Un prietem mi-a spus că are o mașină și ar vrea să o testez. De acolo a repornit tot. Nu mai trăiam cu tata și nici nu mai depindeam de el economic. Deci știu cât mi- fost de greu să renunț la pasiune în acei ani. În momentul în care Simone mi-a spus că vrea să încerce, am spus ”Ok. Te ajut cu tot ce pot”. Și cred că a fost ok.

 Business-ul  Napoca Rally Academy

Napoca Rally Academy a devenit un business estimat la sute bune de mii de euro, conform lui Tempestini. În afară de partea de club sportiv, în NRA mai sunt și alte paliere de afaceri. ”Napoca Rally Academy lucrează pe mai multe paliere, cu mai multe pachete. Noi nu vindem doar motorsport ci și pachete personalizate, în funcție de client. Unii parteneri cumpără și motorsport și safety driving și team building ori alte evenimente. Complexul de business Napoca Rally Academy, dacă e să facem un calcul consolidat, valorează, la acest moment, între 600.000 și 700.000 de euro.”, apreciază Tempestini.

NRA campioana europeana FIA ERC PRoduction Cup

La capitolul ”evenimente”, deja au loc la ”masa bogaților”. ”De exemplu, peste zece zile mergem la un eveniment organizat de Ford Europe cu 13 instructori de ai noștri. Sunt doar câteva țări din Europa care sunt gazda unor astfel de evenimente: Franța, Germania, Belgia, Spania, Anglia, Italia iar România a intrat acum. E un eveniment organizat de Ford pe partea de safety driving. Și s-au uitat: ”Cine poate să ofere un astfel de număr de instructori în România?”. NRA, precizează Bogdan Marișca.

De fapt, componentele de safety driving și de defense driving au un loc de cinste la NRA.” Partea de safty driving este foarte apreciată în Occident și începe, încet, să se dezvolte și în România, chiar dacă mai lent. Firmele mari, multinaționalele, care au parcuri auto serioase, își fac calcule și văd că nu e eficient costul pe kilometru în România.  Media șoferilor din România este alcătuită din conducători foarte neatenți, foarte nepregătiți, iar asta ce înseamnă pentru un autovehicul de flotă din firmă costuri de întreținere mai mari, accidente mai dese, consum de combustibil mai mare. Managerii își fac calculele și văd că prin safety driving aceste costuri scad considerabil. De aceea, în ultima perioadă avem foarte multe solicitări. Dar, la momentul actual – și cred că Bogdan e de acord cu mine – e ca și cum ai conduce pe noroi. Faci un efort mare, însă viteza nu e cea dorită. După care, după ce scapi de noroi, viteza devine cea optimă. Aceasta este fotografia business-ului nostru în România în acest moment. Dacă ne uităm, însă, pe potențial, putem spune că sunem foarte mulțumiți, însă dacă ne uităm după rezultatele de la lună la lună, vedem că e mai dificil decât ar trebui să fie”, conchide Tempestini.

(Titus CRĂCIUN)

(sursa foto: Napoca Rally Academy)

 

 

 

Tags: ,

Un raspuns la “Plămada campionilor: cum au reușit să realizeze unul dintre cele mai puternice branduri de Cluj”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>