12376150_10153064172961330_252930203725818231_n

Nervi pentru şoferii clujeni şi în 2016. Ce se mai aude de parcările din centrul oraşului

Problema locurilor insuficiente de parcare în centrul Clujului nu va fi rezolvată nici în anul ce vine.

În cadrul şedinţei forului local de miercuri, 16 decembrie 2015, cu ocazia supunerii la vot a proiectului de hotărâre privind stabilirea nivelurilor pentru valorile impozitabile, impozitele şi taxele locale pentru anul 2016, proiect ce cuprinde şi o anexă cu tarifele practicate pentru parcările din municipiu, viceprimarul Ana Horvath a încercat să aducă, pe ultima sută de metri, un amendament prin care să rezolve măcar parţial această problemă şi anume excluderea abonamentelor pentru zona 0 “şi aşa eliberate pentru sume modice” şi menţinerea doar a taxei pe oră “exponenţial mai mare”. “Vorbim de 1.200 de locuri de parcare. În acest fel, acestea nu vor mai fi ocupat pe toată durata zilei, adică timpul în care persoana respectivă este la muncă. Apoi, se vor încasa mai mulţi bani din parcări”.

Consilierul Radu Moisin, fost primar interimar, i-a replicat că soluţia nu este viabilă dacă şoferilor nu li se oferă soluţii alternative: “Sunt oameni care lucrează în centrul oraşului, dar au venituri mici. Mulţi vin din comunele limitrofe, pentru ei aceste locuri de parcare sunt o necesitate. Soluţia pe care o propuneţi se poate aplica când avem alternative. Parking-uri supraterane sau subterane. În Piaţa Avram Iancu şi în zona străzii Universităţii. Nu putem spune că cele de la Primărie şi din Mihai Viteazul sunt suficiente sau rezolvă problema. Nu putem vorbi de modificări în zona 0 decât după ce le avem pe cele menţionate construite şi funcţionale”.

Şi primarul Emil Boc ar dori să rezolve problema pentru care şoferii clujeni îl taxează de ani de zile, dar nu doreşte să-şi asume responsabilitatea pentru un proiect “pilot” la final de an, poate şi pentru că 2016 este an electoral. Invocă argumentul predictibilităţii şi lansează ideea unei noi dezbateri publice pe această temă.

“Eu am avut mai multe discuţii cu domna viceprimar şi iniţial am convenit asupra unui proiect pilot: soluţia propusă să fie implementată pe câteva străzi din centrul oraşului pentru a vedea dacă poate fi aplicată la scară largă sau nu. Am aflat apoi de la Srviciu Parcări că este vorba despre 30 de străzi şi 1.200 locuri de parcare şi am ajuns la o altă concluzie: predictibilitatea. Aceasta este singura mea reţinere. E greu să îi spui unui om, care până în 31 decembrie 2015, are un anumit stil de viaţă, obiceiuri, loc de muncă, copil, că din ianuarie situaţia e complet diferită. Propun, în anul ce vine, o dezbatere publică pe baza căreia să stabilim politica de lucru pe acest subiect. Că nu sutem pregătiţi din punct de vedere procedural, e o altă problemă. Nici nu putem schimba, din punct de vedere legislativ, tarifele în cursul anului. Propun amânarea amendamentului până după dezbatere”, a punctat edilul.

Consilierul Claudia Anastase i-a atras atenţia că aceeaşi discuţie a avut loc şi la finele lunii sptembrie 2015, atunci când s-a stabilit că grupurile politice să vină cu propuneri concrete până în 15 octombrie, soluţiile să intre în dezbatere publică până în 15 noiembrie 2015, urmând ca în decembrie 2015 să fie luată o decizie finală. Edilul a invocat că tema de discuţie erau garajele. “Aşteptăm dezbaterile de buget pentru a vedea alocările de sume pe proiecte explicite”, i-a replicat consilierul PSD.

Radu Moisin a avut şi aici un cuvânt de spus: dezbaterile publice nu au consistenţă. “Sunt în timpul săptămânii, oamenii nu vin pentru că, cel mai probabil, sunt la muncă. Propun un sondaj în zonele aglomerate din oraş, cum sunt mall-urile. Dacă vă aduceţi aminte, în 2010, voluntari şi angajaţi de la Primărie au făcut un astfel de sondaj vizavi de periaoda în care să aibă loc Zilele Clujului. Aşa să procedăm şi în acest caz”.

După alte minute bune de discuţii s-a trecut la vot, iar amendamentul viceprimarului Horvath nu a trecut. Aşadar, condiţiile şi taxele prevăzute pentru ocuparea temporară sau închirierea lunară şi anuală a parcările din municipiu rămân similare celor din anul curent.

– abonamente parcări zona centrală solicitate de persoane juridice sau fizice care au în folosinţă un autoturism aflat în proprietatea unei persoane juridice: 525 lei/an
– abonamente parcări zona centrală solicitate de insitituţii bugetare sau culte: 525 lei/an
– abonamente parcări zona centrală solicitate de persoane fizice: 76 lei/an
– parcări, copertine sau garaje cu abonament, situate în cartierele oraşului, solicitate de persoane fizice: 5 lei/mp/an
– parcări, copertine sau garaje cu abonament, situate în cartierele oraşului, solicitate de persoane juridice: 18 lei/mp/an
– parcări, copertine sau garaje cu contract de închiriere solicitat de persoane fizice: 4 lei/mp/an
– parcări, copertine sau garaje cu contract de închiriere solicitat de persoane juridice: 16 lei/mp/an
– tarif de ocupare abuzivă a domeniului public: 30 lei/mp/an

Abonamente lunare pentru ocuparea unui loc de parcare în zona centrală:

– persoane fizice: 50 lei/lună
– persoane juridice: 70 lei/lună
– riverani: 25 lei/lună
– transmisibile: 120 lei/lună
– instituţii publice: 300 lei/lună
– transcriere contract copertină, garaj: 50 lei
– taxă pentru eliberare duplicat după contract/abonament: 20 lei

Tarife orare pentru ocuparea unui loc de parcare în zona centrală: parcometre, parcări închise cu bariere

30 min zona I/ 1 oră zona II – 1 leu
1 oră zona I/ 2 ore zona II – 2 lei
4 oră zona I/ 8 ore zona II – 8 lei
5 oră zona I/ 10 ore zona II – 9.5 lei
Plata parcării prin SMS (1 oră zona I / 2 ore zona II): 2 lei/SMS
Plata parcării prin SMS (1 zi ambele zone de tarifare): 9.5 lei/SMS


Timp de staţionare în parking-urile Moţilor, Băişoara, Primăverii

30 min – 1.5 lei
1 oră – 2.5 lei
1 zi – 12 lei
1 lună – 210 lei
Pierdere card/tichet – 11 lei
Taxă deteriorare bariere parking-uri: 500 lei
Abonamente anuale parking-uri pentru riverani: 110 lei/pers fizică, 65 lei/pers fizică (loc terasă), 840 lei/pers juridică, 225 lei/pers juridică (loc terasă)

Citeşte şi Garajele din cartiere – circa 10.900 – rămân în picioare. Cel puțin până la final de 2015

Tags: , , , , , , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>