image-2015-08-25-20378250-41-lorand-minyo

“M-am născut şi am cresut în Cluj-Napoca, oraş care nu este Silicon Valley-ul Europei”

În toamna lui 2014, săptămânalul francez “Paris Match” acorda Clujului titulatura de Silicon Valley al Europei şi făcea o radiografie a profesionalismului şi popularităţii de care se bucură tinerii IT-işti români pe tot cuprinsul bătrânului continent.

“Cluj-Napoca s-a transformat în cei 7 ani de la aderarea României la Uniunea Europeană în “mina de aur” a industriei IT din Europa. Inventivi, muncitori, serioşi, dar prost plătiţi. Acesta este paradoxul universului IT în plină expansiune, în inima Ardealului. Cluj-Napoca a devenit un “El Dorado” al informaticii. Mii de ingineri IT lucrează pentru paginile noastre web şi pentru programele pe care le folosim zilnic. Şi toate acestea pentru 400 de euro pe lună”, scria publicaţia franceză.

Opinia săptămânalului francez este împărţită şi de alte publicaţii de profil internaţionale şi nu doar din princina numărului mare de IT-işti ce activează pe piaţa locală, ci şi din pricina proiectelor Cluj Innovation City şi Tetapolis, viitoare “orăşele” ale informaticii şi ştiinţei, sau a primei şcoli neconvenţionale de IT din România deschisă, în 2014, în capitala Transilvaniei.

În ciuda acestor articole flatante, cunoscutul bloger clujean Lorand Minyo, ce are 15 ani de experienţă în piaţa tech locală (n.red. s-a ocupat de marketingul reţelei româneşti de video sharing Trilulilu; a lansat o aplicaţie pentru terminale mobile ce spera să revoluţionze industria de advertising, dar a avut parte de eşec, organizator şi speak-er TEDx Cluj, în prezent CEO al companiei Neveli Health) a scris un material intitulat: “M-am născut şi am cresut în Cluj-Napoca, oraş care nu este Silicon Valley-ul Europei”.

Iniţial, articolul a fost publicat tot în toamna lui 2014 pe blogul personal, însă recent a apărut pe site-ul internaţional de specialitate medium.com. Clujeanul îşi explică argumentat afirmaţia şi chiar propune soluţii. Recunoaşte că lucrurile au evoluat în ultimul an, însă problemele esenţiale exprimate sunt încă valide.

“Nu mi-am închipuit niciodată ca va trebui să spun asta cu voce tare, dar aparent trebuie să o fac. Din postura omului care a fost implicat activ în piaţa IT a Clujului în ultimii 15 ani, trebuie să mă asigur că informaţiile răspândite în lumea largă sunt adevărate. Am să o spun cât de clar se poate: Cluj-Napoca nu este Silicon Valley-ul Europei de Est. Oraşul acesta e foarte departe de a fi un Silicon Valley şi înainte să-mi contraziceţi ideea, vă rog să mă lăsaţi să vă explic”, le spune acesta cititorilor blogului internaţional.

“Un Silicon Valley are următoarele ingrediente cheie: o lungă istorie a inovaţiei, un număr mare de companii de renume internaţional, forţă de muncă diversificată, capital substanţial (angel and venture), o aglomerare de incubatoare şi acceleratoare de afaceri (start-up-uri), câteva universităţi cu reputaţie. Acum, din toate acestea, Clujul are forţa de muncă (aproximativ 10.000 de persoane angajate în domeniul tehnologiei) şi cele câteva universităţi. O să vedeţi că două dintre cele mai importante ingrediente lipsesc: lunga istorie a inovaţiei şi capitalul. Eu aş mai adăuga şi o lipsă a educaţiei antreprenoriale şi o asumare realistă a riscului. Avem destui Project Managers, dar nu şi Product Managers. Mai exact, CEO-ul produsului. Fata sau băiatul care să ştie cum să transforme problema într-un produs dorit. Avem câteva start-up-uri. Cele mai multe imitaţii, dar e un început. E ceva. Sunt totuşi şi câteva excepţii de reţinut. La ce suntem cu adevărat buni este execuţia şi-mi pot susţine afirmaţia cu destule exemple. Şi ştiu personal sute de persoane capabile care-şi fac munca cum nimeni altcineva nu o face. Au început să apară şi oameni capabili să facă produs. Şi poate şi câţiva “angels” (n.red. o persoană dispusă să folosească propriile resurse pentru o afacere start-up; resursele nu reprezintă numai capitalul ci şi experienţa, timpul şi contactele investitorului). Deci, cred că ne îndreptăm în direcţia potrivită, dar Cluj nu e Silicon Valley-ul Europei de Est. Nu a fost nicicând şi sper nici să nu fie. Îmi doresc să fie Cluj şi atât. Vreau să fim un exemplu de sine stătător, astfel încât lumea să numească alte oraşe “Clujul….” (The Cluj of….)”, explică clujeanul.

Cum anume ar putea Clujul să ajungă la un asemenea nivel? Urmând cinci paşi, e de părere Lorand Minyo.

1. Developerii beneficiază de formare continuă: educaţie şi practică. Acelaşi principiu trebuie aplicat şi pentru non-devs.
2. Percepţia conform căreia angajaţii non-devs sunt mai puţini importanţi în cadrul companiilor trebuie schimbată.
3. Trebuie încurajată munca pe principiul “gândeşte şi apoi pune în aplicare” în detrimentul “fă şi apoi repară”.
4. E perfect normal şi trebuie social acceptat să ai parte de insucces. Am văzut mulţi începători care au eşuat în afaceri şi nu au mai încercat altceva din cauza presiunii sociale. Aceeptarea socială a eşecului este o mare problemă în Balcani.
5. În România nu există cultura de business angels. Cei ce au parte de succes ar trebui să investească o parte din profitul lor în ideile altor oameni în care se regăsesc. Sau măcar să-şi facă timp să devină mentorii celor ce promit reuşită şi care ar putea beneficia de pe urma cunoştinţelor şi experienţei acumulate de mentori.

Lorand mai spune că atelierele şi conferineţele joacă un rol important în a crea un tech ecosystem solid ce poate fi comporat cu un Silicon Valley. Iar asta se poate întâmpla dacă toţi factorii urmează aceeaşi direcţie. Dar aceste demersuri trebuie să ia startul. Pe această cale, el a lansat o invitaţie adresată investitorilor şi experţilor internaţionali.

“Am vorbit cu mulţi profesionişti din toată lumea în ultimele zile, mulţi români expaţi, şi cu toţii am căzut de acord că acum e momentul să acţionăm având în vedere că lucrurile sunt clare şi avem câteva soluţii la orizont. Ţinând cont de cele expuse, din partea tuturor tehnocraţilor, specialiştilor în medicină, consultanţilor, avocaţilor şi CEOs care s-au oferit să ajute scena tech din România să crească, aş dori să-i invit pe toţi cei interesaţi să vină în Cluj-Napoca şi să vadă ce are frumosul nostru oraş de oferit în termeni de cunoaştere, putere de execuţie, dezvoltare medicală şi cercetare, experienţă în agricultură şi pe cât se poate, inovaţie. Avem nevoie de cunoscători ai pieţei, de oameni care ştiu să construiască lucruri fantastice şi apoi să le vândă, experţi care ştiu ce cercetări academice să aleagă şi să le pună pe piaţă, etc. Sutem într-adevăr oameni mândri, ne mândrim cu ce construim, dar ştim şi când să cerem ajutor”.

La finalul postării de anul acesta apare o notă explicativă: “Lucrurile au început să se urnească din loc. Cluj este acum casa unor start-up-uri finanţate, a câtova business angels, a unor produse bune şi a câţiva buni manageri de produs. Avem şi două acceleratoare de afaceri. Abia acum începem să vedem rezultatele ultimilor 10 ani de muncă”, conchide blogerul clujean.

Tags: , , , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>