lucia feat

Jobul de vis (I) Lucia Szabo, instructor de supraviețuire: “Poți fi femeie și poți să fii și mai mică de statură și să-ți faci bine meseria”

E plăpândă și suavă dar are o meserie de Discovery. Lucia Szabo este instructor de supraviețuire și alpinism la Școala Flo Adventure, fondată de alpinistul clujean Florin Pop Vancea. Pe lângă că îi învață pe copii și pe adulți alpinismul și supraviețuirea, Lucia a ajuns să țină cursuri  pe cel mai înalt vârf din Alpi: Mont Blanc. Dealtfel, e singura femeie din România care a urcat vârful de două ori în două săptămâni, conducând cursanți.

lucia szabo 1

Nu am fost niciodată de acord cu ideea ca o femeie să facă doar anumite activități pentru că e femeie. Calitățile unui instructor nu depind de gen, nu trebuie să fii bărbat ca să fii un instructor bun. Trebuie să înțelegi oamenii și să îți dorești să le transmiți pasiunea ta pentru ceea ce faci. Eram încă în facultate când m-a decis să urmez cursurile Școlii de alpinism și supraviețuire Flo Adventure, cea de patru luni, primul nivel. Mi-a plăcut ceea ce face Flo în școală, mi-a plăcut cum încearcă să le transmită oamenilor măcar o parte din pasiunea sa pentru munte și natură, în general. Mi-a plăcut felul lui de a preda aceste cursuri, unde pe lângă partea teoretică ai posibilitatea să le pui în practică și să reacționezi într-o multitudine de situații”, spune Lucia Szabo.

lucia szabo 0 prim

În Cluj a venit din Timișoara, ca să studieze Geografia. Decizia a luat-o după ce a văzut Retezatul. ”Am ales Facultatea de Geografie datorită Munților Retezat: în timpul liceului am fost pentru prima dată acolo și am rămas foarte surprinsă de ce am văzut. Atunci am decis că asta vreau să fac, chiar dacă toată lumea s-a împotrivit ideii mele de a face Geografia”, își amintește Lucia.

lucia szabo 6

În timpul cursurilor Școlii de alpinism și supraviețuire, are o primă practică în sala de escaladă Free Wall, din spatele fostei fabrici de bere Ursus. ”Trebuie să recunosc că prima oară când am cățărat a fost la una din practicile școlii, în sala de cățărat. Trei zile după aceea nu m-am mai putut  îmbrăca singură, nu mai puteam ridica mâinile, nu mă mai puteam mișca din cauza febrei musculare, dar a fost ca o dragoste la prima vedere. Mi-a plăcut tot ce ține de escaladă: felul în care te face să gândești, dezvoltarea fizică armonioasă pe care ți-o oferă. Veneam în fiecare zi la sală și cățăram și mi-a plăcut în continuare să ies la practică cu cei de la școală. Îmi era dor de cursuri și după ce le-am absolvit. Văzând asta, Florin a decis să mă implice mai mult decât un simplu voluntar și așa am ajuns instructor la școală. Se spune că dacă găsești un job, un loc de muncă pe care să-l iubești, nu va mai trebui să muncești nici o zi din viața ta. Pot spune că eu am un astfel de loc de muncă”, rememorează instructorul.

lucia szabo 3

Mont Blanc de două ori în două săptămâni

Lucia Szabo e singura româncă ce a urcat pe cel mai înalt vârf din Alpi  cu clienți ai Școlii de alpinism și supraviețuire de două ori în decurs de două săptămâni. ”Prima oară am urcat cu Florin și cu ceilalți clienți. Eram un număr mare de clienți pentru Florin și a avut nevoie de ajutorul meu. A doua oară a mai venit un grup de clienți la școală și au vrut să urce cu Flo Adventure. Florin era plecat în acea perioadă pe Elbrus, în Caucaz și m-a rugat pe mine să mă ocup de partea cu Mont Blanc. Și așa m-am trezit eu acolo cu clienții. Am fost singurul instructor cu ei. Și trebuie să reconosc că am subestimat puțin ceea ce Florin face de obicei. Eram conștientă de greutățile pe care le are de dus și de situațiile de care trebuie să se ocupe, dar nu m-am așteptat niciodată să fie atât de greu, să încerci să le oferi oamenilor o amintire plăcută, să fii alături de ei, să îi încurajezi, pe lângă faptul că ești responsabil pentru viața lor”, spune Lucia Szabo.

lucia flo

Sunt destui clienți ai școlii care aleg să facă acest curs de pe Mont Blanc fără să mai fi urcat vreodată un munte. ”În general, oamenii văd Mont Blanc-ul ca pe o provocare. Sunt oameni care nu au mai urcat niciodată pe munte, nu au făcut niciodată un vârf fie și în România, un vârf de 2.000 -2.500 de metri și aleg direct Mont Blanc-ul. Așa au fost și cei doi clienți cu care am fost eu atunci, singură. Inițial, când m-au văzut, eu fiind mai mică de înălțime, m-au întrebat ”Ok, unde este instructorul  nostru?”. ”Eu sunt”, am răspuns. La care, unul din ei, glumind a spus că ”dacă o fată poate, atunci putem și noi”. Au ajuns la final să îmi mulțumească și să recunoască: poți fi femeie și poți să fii și mai mică de statură și să-ți faci foarte bine meseria”, spune instructorul.

Dealtfel, acea ascensiune a fost și cea mai mare provocare de până atunci. ”Când am urcat cu clienții pe Mont Blanc mi s-a părut cea mai dicilă din pricina vremii, care era foarte urâtă, iar tu, ca instructor, decizi dacă urcăm spre vârf sau nu. Pentru mine, situația aceea a fost complicată, pentru că urmam să iau o decizie grea. Aveam doi oameni lângă mine care voiau să facă vârful, dar eu decideam dacă e posibil sau nu”, explică Lucia.

Sala de escaladă

Când nu e cu clienți în ture ori nu e cu elevi în Școala de iarnă, cea de vară ori în Școli de supraviețuire, Lucia Szabo învață copiii și adulții escalada în sala din spatele fostei fabrici de bere. Free Wall e singura sală cu perete de 10 metri, unde poți învăța să mergi cap de coardă . ”Acum, cu construcția unui nou panou, se poate face circuitul sălii dintr-un capăt în celălalt fără a cobori de pe perete. E prima sală de escaladă din Cluj-Napoca, din 2009 deschisă”, povestește Lucia.

lucia szabo 0

Lucrează cu copii pe grupe de vârste. ”Copiii sunt mai maleabili decât adulții: ei nu au inoculată noțiunea de frică, de aceea lucrez mai ușor cu ei. Îmi place să cred că le transmit o parte din bucuria pe care mie mi-o oferă escalada. Copiilor le oferă și o dezvoltare  armonioasă, sunt mult mai atenți, mai concentrați și în ceea ce fac în viața de zi cu zi. Fiind singurul instructor care lucrează cu micuții, la un antrenament, ca să mă pot ocupa cum trebuie de toți, grupa nu trebuie să aibă mai mult de șase copii. Sunt grupe de vârstă: avem grupe mici de la cinci ani până la șapte-opt, iar apoi de la nouă ani la 14 sunt împărțiți în două grupe ”, spune instructorul.

lucia free

Dintre adulți, cei mai mulți dintre cei ce vin la cățărat sunt cei cu munci sedentare. ”Pe lângă cursurile de copii avem și cursuri de inițiere pentru adulți – cursuri în sală, pentru că, separat, avem și cursuri de escaladă pe stâncă. Din câte am observat, majoritatea oamenilor care vin la sală au un job sedentar, sunt mulți din domeniul IT, studenți la Medicină și chiar medici. E un hobby foarte plăcut pentru ei, dar e și o modalitate de a te menține în formă, atât fizică cât și mentală. Aici poți găsi mereu provocări pe care să le duci la bun sfârșit în sală. Ca să se poată cățăra, mișca și lucra la aparate intră undeva la 30-35 de persoane deodată, dar am avut și mai mulți decât atât”, afirmă Lucia.

lucia szabo 7

Școlile Flo Adventure

În natură, cursurile de alpinism și supraviețuire sunt diverse pe parcursul anului: ” Școala de vară e feblețea lui Florin, el spune că e  în stil militar. Florin Pop Vancea fiind fost ofițer și președintele Federației Internaționale de Bushcraft și Supraviețuire, e o adevărată plăcere pentru el. Se învață de la tehnicile de bază în cățărat și supraviețuire, de exemplu cum să  îți procuri hrana și apa, cum să îți construiești un adăpost șamd. Se pune accent pe pregătirea mentală și pe ideea de a-ți depăși limitele. Sigur, intervine oboseala, foamea, apoi epuizarea, iar oamenii reacționează diferit. Câțiva au tras clopotul (au abandonat –n.red.), e adevărat, extrem de puțini, dar apoi au regretat decizia. În Școala de iarnă se învață tehnici de cățărat pe gheață, tehnici de urcat iarna pe munte, prim ajutor în caz de accident, cum să frânezi cu pioletul, salvarea din crevase, urcarea corectă a pantei cu pioletul, fără piolet, numai cu colțari șamd.”, povestește instructorul. Acestea sunt școli de cinci zile și se desfășoară în Retezat (iarna) și la Scărița Belioara (vara).

lucia clopotul

Cele de inițiere în alpinism și supraviețuire sunt de trei zile. ”Sunt cursuri de trei zile, pe week-end și la fel ca și cele din sală, pe stâncă îți pun bazele escaladei. Înveți cum să urci cap de coardă, cum să te asiguri, toate lucrurile de bază ca să poți apoi să pleci și să cațeri singur”, descrie Lucia cursurile de inițiere.

lucia scarita

Baza de vară a școlii în zona rezervației Scărița Belioara. ”E un loc în inima lui Flo. De mic a vizitat acel loc și a vrut să revină să facă ceva în zonă. În timp a reușit să achiziționeze teren și o mică căsuță acolo și așa s-a ajuns la baza de la Scărița Belioara. E un loc ce nouă, instructorilor, ne place, îl prețuim și localnicii la rândul lor ne plac pe noi și ceea ce facem”, conchide Lucia Szabo.

(Titus CRĂCIUN)

*Jobul de vis este un serial care-si propune sa prezinte clujeni care-si fac meseria cu pasiune.