autobuz

Încă 11 autobuze electrice pe străzile Clujului

Primăria Cluj-Napoca și Compania de Transport Public (CTP) Cluj-Napoca au pus în circulație, de miercuri, 3 aprilie, 11 autobuze electrice Solaris Urbino 12 electric. Prețul unui autobuz este de 2,3 milioane de lei, fără taxa pe valoarea adăugată (TVA).

În 2018 au fost puse în circulație 11 autobuze electrice, municipiul Cluj-Napoca fiind primul din România cu transport public “verde”, iar miercuri, 3 aprilie, numărul acestora a fost suplimentat cu 11. Un alt autobuz se află în probe, iar până la sfârșitul lunii iulie vor fi introduse în circulație restul de 18 autobuze electrice din calupul de 30 achiziţionate din fonduri europene.

Autobuzele corespund tuturor normelor europene în domeniu, perioada de garanție pentru ansamblu vehicul fiind de 5 ani sau 500.000 km. Activităţile de întreţinere şi mentenanţă planificată (reviziile) pe perioada de garanţie se vor efectua de către personalul CTP Cluj-Napoca, în atelierele CTP, cu acordarea de asistență tehnică de către reprezentantul de service al furnizorului.

Activităţile de reparații pentru defecte apărute din vina furnizorului pe perioada de garanţie se vor efectua de către furnizor. Toate consumabilele necesare la revizii în perioada de garanție vor fi asigurate de către furnizor pe cheltuiala acestuia (anvelope, filtre de aer, curele de transmisie, filtre și agent frigorific pentru instalaţie de aer condiţionat)

“O treime din transportul public al municipiului este deja electric. Cele 22 autobuze electrice aflate în circulație contribuie semnificativ la îmbunătățirea calității sistemului de transport public. Prin achiziționarea acestor mijloace de transport public performante și prin programele de prioritizare a transportului în comun – precum benzile dedicate pentru transport în comun și biciclete – urmărim să oferim clujenilor o alternativă modernă, eficientă și calitativă la transportul convențional, cu mașina personală”, transmite Primăria Cluj-Napoca.

Caracteristici tehnice:

– capacitate totală de transport 78 călători, din care 27 locuri pe scaune și 51 locuri în picioare
– autonomie de 105 km pentru baterii noi
– capacitate baterii: 200 kwh tip Solaris High Energy (lithium–iron-phosphate– LiFe PO4)
– puterea motorului electric: 160 kW (218 CP )
– lungimea autobuzului: 12 m
– podea complet coborâtă
– rampă pentru fotoliile rulante ale persoanelor cu dizabilități
– loc special amenajat în salon pentru fotoliile rulante și landourile pentru copii
– înclinarea pe o parte a autobuzului în stații (kneeling)
– trei uşi duble (cu câte două foi fiecare) cu sistem antistrivire a călătorilor
– sistem de frânare dotat cu ABS, EBS, ESR
– sistem de încălzire în sezonul rece
– sistem de aer condiționat pentru sezonul cald
– ventilație naturală prin geamurile batante
– sistem de iluminare interioară a salonului cu lămpi de tip led
– afișaje de traseu exterioare cu leduri (față, lateral și spate )
– 1 indicator vizual interior de stații cu leduri
– 1 monitor tip LCD pentru anunțuri publicitare
– anunțarea vocală a stațiilor în salon
– staţie de amplificare
– radio – CD și microfon
– sistem de supraveghere video în interior și exterior
– sistem de numărare a călătorilor transportați
– sistem de ticketing
– computer de bord pentru gestiune și management al traficului
– sistem informatic de gestiune și diagnosticare electronică prin rețea CAN
– sistem de urmărire prin GPS a vehiculului
– internet gratuit Wi-Fi pentru călători
– comunicare prin voce între şofer şi dispeceratul central prin rețeaua GSM
– datele din computerul de bord al autovehiculului se descarcă într-un server care gestionează baza de date și generează rapoarte specifice (kilometri parcurși, consum de energie, pasageri transportați).

Pentru urcare sau coborâre din autobuz, călătorii trebuie să apese butonul de comandă din dreptul fiecărei uși din exterior sau din interior. Se vor deschide doar ușile care au avut o astfel de comandă din partea călătorilor. Șoferul poate să selecteze deschiderea automată în stații a ușilor la comanda călătorilor sau să selecteze deschiderea ușilor prin comanda dată de la bord.

Pentru a urca în mijlocul de transport, persoanele care se deplasează în fotoliu rulant trebuie să anunțe soferul prin apăsarea butonului din exteriorul autobuzului din dreptul ușii a doua în dreptul căreia este afișată pictograma standard pentru “fotoliu rulant”.

La o astfel de comandă, șoferul coboară să manevreze rampa de acces și să asiste persoana care se deplasează în fotoliu rulant să urce în siguranță în autobuz. Pentru a coborî din autobuz, înaintea stației de destinație, persoana care se deplasează în scaun rulant trebuie să apese butonul din interiorul salonului unde se află locul special amenajat pentru cărucioarele rulante.

La o astfel de comandă, șoferul știe că la prima stație trebuie să manevreze rampa de acces și să asiste coborârea în siguranță a persoanei care se deplasează cu fotoliu rulant. Pentru urcarea sau coborârea landourilor pentru copii se procedează la fel ca și la fotoliile rulante.

Stațiile de încărcare pentru autobuzele electrice:

Grigorescu:
– 5 posturi de încărcare lentă noaptea 5-6 ore
– 1 post de încărcare rapidă la capăt de cursă 5-10 minute

Mărăști (IRA):
– 5 posturi de încărcare lentă noaptea 5-6 ore
– 1 post de încărcare rapidă la capăt de cursă 5-10 minute

Gheorgheni – Garaj troleibuze:
– 1 post de încărcare lenta noaptea 5-6 ore
– 1 post de încărcare rapidă

Aşadar, până la mijlocul verii, pe străzile din Cluj-Napoca vor circula 41 autobuze electrice.

Tags: , , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>