10550934_739744449423245_7271167292610361634_n

Grădină de mirodenii cu instrucțiuni de utilizare

Grădina cu mirodenii din bucătărie, la pachet cu manual de îngrijire al plantelor, proprietăți medicinale și rețete culinare propuse de un bucătar avizat. Într-un cuvânt: “Grădina”. Este o afacere nou apărută pe piața clujeană de business, pusă la cale de două tinere – Diana și Filipa – care vor să le ofere gospodinelor “ingrediente de lux, pentru toate buzunarele”.

E drept. În ultimii ani, comerțul cu mirodenii este un business care a prins contur pe piața din țara noatră, datorită apetitului românilor pentru rețete exotice și interesului acestora pentru condimente mai speciale. Acest trend a luat amploare în rândul clasei de mijloc, în special în rândul tinerei generații. “Grădina” nu este nici prima, nici ultima afacere de acest tip născută în “orașul de pe Someș”, însă cele două tinere antreprenoare vor să ofere mai mult decât o plantă într-un ghiveci. Și au un atu care să le garanteze reușita. Sunt absolventele Universității de Științe Agricole și Medicină Veterinară (USAMV) din Cluj-Napoca și au studii aprofundate în peisagistică și horticultură. De altfel, teza de masterat a Filipei a avut ca temă creșterea și îngrijirea plantelor aromatice. Prin urmare, pasiunea a devenit afacere și viceversa.

Afacere pe Facebook

Cele două prietene și-au stabilit planul de “bătaie” încă din septembrie 2013, și-au luat certificat de producător, iar afacerea a fost lansată oficial în mai 2014, printr-o pagină de Facebook. Au în derulare construcția unui site și înființarea unui SRL.

Ce vând mai exact? Ghivece cu mentă, busuioc, oregano, cimbrișor, rozmarin, salvie, levănțică, mușețel, aloe, ardei și alte soiuri de plante ce momentan sunt în fază de experiment, ca răsad. Semințele și îngrășământul le iau de la bunici și rude.

10527601_747274615336895_289643828159665844_n

Pentru că acest tip de afacere ocupă destul de mult timp și necesită supraveghere continuă, grădina cu răsaduri își are loc în curtea casei Filipei, în Baciu. Iar pentru că plantele trebuie crescute preț de câteva luni înainte de a fi vândute, la grădinărit pun umărul soțul, unchiul, mama și alte rubedenii. Banii investiți până în prezent provin din buzunarul propriu, dar nu a fost vorba de un efort financiar major, spun fetele.

Mini-grădină în bucătărie

“Noi vrem să le oferim clienților șansa de a-și face o mini-grădină în bucătăria proprie. Sau altora șansa să le-o ofere cadou. Față de produsele din aceeași gamă ce pot fi achiziționate din marile lanțuri de magazine, noi oferim o investiție pe termen lung. Plantele acelea sunt vândute când deja sunt aflate la maturitate, nu se știe din ce semințe și așa te trezești că mor după o săptămână după ce le-ai luat acasă. Noi vindem plante anuale, adică plante pe care o să le ai în casă 8-10-12 luni și le spunem clienților și cum să le îngrijească. Folosim ghivece mai mari, cu 2-3 fire plantate. Vrem ca recipientul să arate bogat. Apoi, îngrășământul e natural. Folosim coji de ouă, zaț de cafea; știm cum să tratăm pământul că doar de asta avem studii de specialitate. Garantăm pentru produsul nostru chiar dacă poate e un minus pentru afacere per ansamblu, în sensul că nu vom fi solicitate atât de des de către clienți pentru noi comenzi”, explică Filipa.

Când vine vorba de succes în afaceri, fetele mizează și pe aspectul produsului. Diana se pricepe la design și grafică așa că a făcut sigla prodsului, face pozele de prezentare și pictează ghivele. “E important ca mini-grădina să aibă un aspect plăcut. Ghivecele sunt din ceramică și pot fi reutilizate”.

 Sfaturi practice pentru mămici

Sunt conștiente că marea masă a clienților este formată din mămici, aspect pe care îl exploatează tot prin prisma cunoștințelor acumulare în Facultății de Horticultură: “Și eu sunt mamă și știu cât de importantă e alimentația unui copil. De aceea, fiecare plantă vine cu instrucțiuni de folosire și conservare. Apoi, luăm în calcul sfaturile medicinale. S-a tăiat copilul la deget, punem puțină aloe vera. E răcit, facem ceai de mușețel. Iar acestea sunt doar câteva sfaturi banale”, punctează Filipa.

Rețete propuse de un Masterchef

Am lăsat pentru final poate cel mai puternic atu al afacerii: rețete create pentru fiecare ingredient în parte și propuse de orădeanca Sorana Buștea, fostă concurentă la sezonul trecut Masterchef România. Soranei îi plac rețetele simple, ușor și rapid de făcut. Adoră să se joace cu aromele și să inventeze noi feluri de mâncare. Și o face avizat pentru că a urmat nenumărate cursuri de profil și pentru că participă frecvent la evenimente culinare.

sorana bustea

 

10550934_739744449423245_7271167292610361634_n 10390249_801120996574079_1629501820195404076_n

Una din rețele propuse de Sorana pentru “Grădina” sună cam așa:

 Gaspacho (sau supă rece) de roșii și busuioc:

– 1 kg roșii

– 8-10 frunze de busuioc,

– sare, după gust

– piper, după gust

-1, 2 căței de usturoi

– 1, 2 lingurițe de oțet – nu e obligatoriu

– 1 lingură de ulei de măsline extravirgin – nu e obligatoriu

– crutoane, bruschete simple sau pur și simplu pâine prăjită

Toate se pun în blender, pe care îl lăsăm să își facă treaba, după preferință.

10407234_767785179952505_1629230581964488660_n

Un ghiveci de la “Grădina” costă între 17-23 de lei, iar livrarea se face la domiciliu, în Cluj-Napoca (n.red. se mai plătește o taxă suplimentară de 5-7-10 lei în funcție de zona de livrare) sau prin curier, în restul țării.

Fiecare pachet include, pe lângă ghivecele cu plante:

– o farfurie,

– un cartonaș cu o rețetă

– un cartonaș cu principalele întrebuințări medicale

–  un cartonaș cu instrucțiuni de îngrijire

Pe viitor, Diana și Filipa vor să construiască o seră pentru a avea producție pe tot parcursul anului și să-și vândă produsele unor restaurante clujene.

 

Tags: ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>