Die-Antwoord-Electric-Castle-2014-3-600x397

Electric Castle şi Untold pot deveni active strategice pentru economia Clujului

Cele două festivaluri de muzică din Cluj – Electric Castle şi Untold – devin „active strategice pentru economia locală a orașului”, se arată într-un raport al companiei de audit Ernst&Young.

Conform studiului EY Cultural Times, care analizează 11 industrii creative la nivel global, viaţa culturală bogată a devenit un activ extrem de important pentru ţările care caută să atragă manageri din mediul corporatist şi angajaţi talentaţi – cei care în mod tipic sunt consumatori avizi de cultură şi entertainment – precum şi turişti atraşi de cultură. Dezvoltarea unei infrastructuri culturale este în mod special importantă pentru ţările emergente, cum este şi România, care vor ajunge să atragă mai bine de jumătate din numărul de turişti internaţionali până în anul 2030.

„Europa de Est reprezintă deja o atracţie pentru turismul cultural de pe continent, iar România poate capitaliza cu succes acest interes, în special pe segmentul festivalurilor de muzică şi film. Cap de afiş în acest sens este cu siguranţă Festivalul George Enescu. Conform datelor organizatorilor, ediţia din 2013 a atras peste 20.000 de turişti străini timp de trei săptămâni în Bucureşti. Pe lângă biletele cumpărate la festival, impactul economic al şederii acestor turişti în capitală este semnificativ. Dar Bucureştiul nu este singurul oraş din România care poate concura pe piaţa turismului cultural din regiune. Festivalul de muzică electronică „Sunwaves”, care se desfăşoară de două ori pe an în Mamaia şi care are deja o tradiţie de 8 ani sau cele două festivaluri de muzică emblematice pentru Cluj-Napoca – Electric Castle şi Untold – atrag la rândul lor anual mii de turişti străini, devenind astfel active strategice pentru economiile locale ale acestor oraşe ”, comentează Elena Badea, Director de Marketing, EY România.

De altfel, Untold a fost desemnat, aseară, Best Major Festival la European Festival Awards 2015. Este pentru prima dată când un festival aflat la prima ediție câștigă marele premiu.

“Best Major Festival este un vis devenit realitate și este cu atât mai impresionant cu cât reprezintă o premieră ca un festival aflat la prima ediție să câștige acest premiu. Mulțumim tuturor care au crezut în festival încă de la prima ediție, începând de la echipă, parteneri, autorități și nu în ultimul rând fanilor care ne-au susținut să ajungem aici,” a transmis Bogdan Buta, director general Untold, printr-un comunicat de presă.

“Noi privim titlul de Best Major Festival ca pe o confirmare a impactului proiectului, pozitionând Untold în prima linie a festivalurilor din Europa, alături de Exit Festival, Sziget Festival, Tomorrowland, care au mai primit de-a lungul timpului acest titlu. Incontestabil, acest premiu aduce valoare brandului Untold, însă mai mult decât atât, înseamnă beneficii de imagine pentru orașul Cluj-Napoca și România”, a punctat Adrian Chereji, director de Marketing și Comunicare a festivalului.

Prima ediţie Untold Festival, proiectul major al programului Cluj Capitală Eropeană a Tineretului 2015, a avut loc între 30 iulie – 2 august 2015 şi a numărat peste 240.000 de participanţi. 170 de artiști au creat o atmosferă memorabilă timp de peste 88 de ore, între aceştia numărându-se Avicii, Armin van Buuren, David Guetta, Like Mike & Dimitri Vegas sau ATB. Ediţia din 2016 a festivalului va avea loc între 4 şi 7 august, iar primul nume confirmat este DJ Tiesto.

Untold 2016: afacere privată cu un buget de 5 milioane euro

Şi Electric Castle a ajuns pe lista scurtă a nominalizărilor la premiile European Festival Awards 2015 (pentru al treilea an consecutiv) – la categoria Best Medium-Sized Festival, dar a pierdut în faţa Volt Festival (Ungaria).

Electric Castle 2015 a avut loc între 25-28 iunie şi a numărat peste 150 de artişti: The Prodigy, Fatboy Slim, Rudimental, The Parov Stelar Band, The Cat Empire, NouvelleVague, Siriusmodeselektor, The Subways, RoniSizeReprazent, High Contrast, AsianDub Foundation, DubPistols, DubPhizix & Strategy, Blomqvist Live, DC Breaks, Cosmin TRG, Subcarpați, Șuie Paparude, Soom T & JSTAR, Evil Nine, Vadim & Yarah Bravo, Vakula, Radikal Guru, Eliphino, Benny Page, B.Traits, XXXY, Synkro, Bambounou, FrenchFries, MadProfessor & BrotherCulture, PrinceFatty & Horseman, Bush Chemists& King General, IrationSteppas, DRUGS, Pixelord, Pop Killers, Shiver și The Model. 90.000 de festivalieri au fost prezenţi în curtea Castelului din Bonţida.

Ediţia din 2016 va avea loc între 14-17 iulie, iar artiştii confirmaţi până în prezent sunt: Sigur Ros, Gorgon City, Camo & Krooked ft Dynamite MC, Gui Boratto, Art Department, Loadstar, God Is An Astronaut, Worakls, General Levy, De Staat, Icicle, Gramophonedzie, N’to, Macka B, Axel Boman, Palms Trax, Mihai Popoviciu, The Model, Paul Kalkbrenner, Rusko, Flux Pavilion, Enter Shikari, Matisyahu, Babylon Circus, DJ Marky, NU:Tone B2B Logistics, Legowelt, Congo Natty aka Rebel MC, Toddlat T, Moomin, Louisahhh!, Aba Shanti-l, Alternosfera, Urma, DJ Shiver, Macanache, Dub Pistols.

Citiţi AICI despre bugetul EC şi problemele de infrastructură

Creştere record generată de Electric Castle şi Untold

“Primele date statistice oficiale arată o creștere de aproape 20% în unitățile hoteliere în vara anului 2015 față de precedentul. Datele Institutului Național de Statistică se referă doar la unitățile hoteliere, în realitate afluxul de turiști în Cluj a fost mai mare, spun actori din piață, având în vedere numărul impresionant de apartamente private scoase la închiriat pe perioada festivalurilor muzicale. Sprecialiștii din Turism consideră creșterea drept ”impresionantă” și o pun pe seama Elestric Castle (iunie) și Untold (iulie-august)”, arăta catcostacujul.ro într-un articol publicat în octombrie 2015.

Aşadar, în iunie, iulie și august 2015 în Cluj au fost raportate circa 130.000 de sosiri de turiști în hoteluri, circa 43.000 în fiecare lună, cu mici fluctuații.

Vezi ce declarau managerii de hoteluri şi agenţii de turism din Cluj AICI.

Dezvoltarea unei infrastructuri culturale este o prioritate pentru România

„În ceea ce priveşte infrastructura pentru activităţile culturale, România necesită investiţii susţinute pentru a acoperi un deficit evident. Dacă nu putem încă vorbi de zone culturale construite special pentru a găzdui manifestări de mari dimensiuni în condiţii optime, putem însă să ne concentrăm pe dezvoltarea unei infrastructuri urbane de mai mici dimensiuni, precum săli de concerte şi spectacole sau spaţii expoziţionale. Am văzut cu toţii din păcate ce consecinţe nefaste poate avea lipsa accesului la astfel de facilităţi în comunitate, dar şi impactul asupra industriilor creative precum cea muzicală şi cea a artelor spectacolului, cărora le lipsesc spaţiile de expresie. Dezvoltarea acestei infrastructuri este unul dintre elementele-cheie care pot stimula turismul cultural în centrele urbane ale României”, explică Elena Badea.

La nivel global, unele oraşe dezvoltă în mod special zone culturale. Printre exemple se numără Zorlu Center din apropiere de Istanbul, Odaiba din Tokio, NDSM din Amsterdam şi Stratford City Development din Londra. Zorlu Center, situat la nouă kilometri de centrul Istanbulului, include nu doar un mall de cumpărături premium (de 105.000 metri pătraţi), ci şi un mare centru cultural (de 55.000 metri pătraţi) cu două teatre şi spaţii expoziţionale. În sezonul inaugural al centrului (2014-2015) au fost incluse 400 de spectacole cu un public total de 500.000 spectatori.

În Franţa, turismul bazat pe cultură (festivaluri, muzică live, operă şi galerii de artă, însă fără sit-urile istorice) a generat 2,6 miliarde USD în anul 2013. Moştenirea culturală, activităţile şi evenimentele de profil reprezintă acceleratori de creştere urbană şi joacă un rol major în reînnoirea urbană. În Japonia, insula artificială Odaiba aduce într-un singur loc infrastructură de afaceri, culturală şi de entertainment. Cele două muzee de pe insulă şi evenimentele culturale (Comic Market şi Gundam Festival care atrag gameri internaţionali şi entuziaşti ai animaţiei japoneze şi ai cărţilor cu desene manga, de tip japonez) subliniază succesul şi atracţia exercitate de acest district al capitalei nipone. Comic Market atrage de două ori pe an aproape 500.000 de oameni în cadrul unui eveniment care durează trei zile.

O nouă clasă creativă se naşte odată cu creşterea oraşelor globale

Populația de la nivel global este tânără – 1,8 miliarde de locuitori ai planetei aveau între 10 şi 24 de ani în 2014, înregistrând un record istoric – iar alfabetizarea la nivel global s-a îmbunătăţit semnificativ. Creşterea economică solidă şi populaţiile tinere generează un context favorabil dezvoltării unui val de consumatori din clasa de mijloc în multe pieţe emergente. Această tendinţă nu este nicăieri mai puternică decât în Asia şi Africa. Asia numără în prezent 525 milioane de consumatori culturali din clasa de mijloc.

Cuplată cu dezvoltarea de activităţi culturale, urbanizarea stimulează, de asemenea, emergenţa unei noi clase economice, atât în ţările dezvoltate, cât şi în cele în curs de dezvoltare – clasa “creativă”. Conform lui Richard Florida, teoretician al studiilor urbane, această clasă include oameni de ştiinţă, artişti, ingineri, designeri şi scriitori “super-creativi”, precum şi “profesionişti ai creaţiei”, care activează într-o gamă largă de ocupaţii bazate pe cunoaştere.

Clasa creativă reprezintă întruparea triadei “Tehnologie, Talent şi Toleranţă”, conform definiției lui Florida, şi este un motor esenţial de creştere, inovaţie şi atractivitate în zonele urbane. Combinaţia dintre preţurile mici ale proprietăţilor din interiorul oraşelor şi încurajarea puternică a libertăţii creative a susținut revigorarea Berlinului, care acum atrage artişti şi antreprenori culturali din întreaga lume.

Conform studiului EY intitulat Global Talent in Global Cities 2015, Top 3 cele mai atractive oraşe pentru clasa creativă arată astfel:

1. New York – se bucură de o scenă culturală unică, inclusă într-un mediu urban cosmopolit şi progresist, în general considerat benefic pentru activităţile creatoare;
2. Londra – se poziționează în faţa Parisului datorită deschiderii sale internaţionale (33% din populaţia oraşului a fost născută în afara graniţelor ţării, faţă de doar 12% în Paris);
3. Paris – se clasează pe locul trei datorită moştenirii culturale şi activelor tehnologice, dar este penalizat de mediul antreprenorial mai slab.

Conform Organizaţiei Naţiunilor Unite (ONU), 54% din populaţia lumii locuieşte, în prezent, în orașe, iar până în anul 2050 acest procent va creşte la 66%.

Citeşte şi Clujul cultural, aplaudat peste hotare si ignorat acasa. Ameninţările şi oportunităţile pentru următorii 10 ani.

Priorităţile Clujului costă 440 milioane euro

Industriile creative genereaza 3% din PIB-ul global

(Articol de Anca Muresan si Cosmin Fosti)

 

Tags: , , , , , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>