1_3_186084_1558557184_06592

Cum se transformă Căile Moților și Mănăștur. Boc nu e de acord cu proiectanții: “Nu vrem să aducem mașini în centru” FOTO

Cel mai provocator proiect al municipalităţii a fost prezentat în faţa clujenilor. Este vorba despre lărgirea străzilor Calea Moţilor – Calea Mănăştur, Uzinei şi Mărginaşă şi implementarea pe axa Est – Vest a benzilor dedicate mijloacelor de transport în comun. Primarul Emil Boc nu este însă de acord cu propunerile proiectanţilor.

Calea Moţilor – Calea Mănăştur ar urma să fie lărgite la 5 benzi de circulaţie (3 auto şi 2 de autobuz, cu lăţimi minime de 2.9 metri, respectiv 3.15 metri), iar trotuarele îngustate (până la lăţimi minime de 2.3 metri, spaţiu care va include şi alveole cu arbori). Pe benzile dedicate vor putea circula biciclete, aşa cum se întâmplă deja în alte zone din oraş, iar proiectul prevede mutarea unor staţii de autobuz, precum este cazul celei din proximitatea Universităţii de Științe Agricole și Medicină Veterinară (USAMV).

1_3_186084_1558557607_03378

1_3_186084_1558557615_07005_fav

Strada Mărginaşă va fi lărgită la 3 benzi spre ieşirea pe Moţilor şi va avea un trotuar îngust pe o parte. De asemenea, se va realiza o străpungere de pe Calea Mănăştur înspre strada Uzinei Electrice. Intersecţiile vor beneficia de semaforizare inteligentă, care să prioritizeze punerea în mişcare a mijloacelor de transport în comun.

Pentru realizarea acestor propuneri este nevoie de demolarea unor case şi o serie de exproprieri, estimate la 9.8 milioane lei (circa 2 milioane de euro). Valoarea totală a investiţiei este estimate la 47.5 milioane de lei, adică aproximativ 10 milioane de euro.

“Ne-a fost extrem de greu să găsim un echilibru între tema de proiectare, care cerea mai multe benzi de circulaţie auto şi viziunea administraţiei locale care doreşte transformarea oraşului către cetăţean şi nu către maşini. Avem şi multe monumente istorice ce ne-au limitat intervenţiile în arealul de analiză”, a mărturisit Radu Androniuc, reprezentantul FIP Consulting. Firma de consultanţă şi proiectare din Bucureşti a câştigat, în toamna anului trecut, licitaţia publică pentru PUZ, studiu de fezabilitate şi studiu de trafic pentru Calea Moților, Calea Mănăștur, strada Uzinei Electrice și strada Mărginașă, contract în valoare de 450.000 lei (fără TVA).

Deşi realizat după tema de proiectare din caietul de sarcini al licitaţiei publice, proiectul nu a fost pe gustul primarului Emil Boc: “Nu înţeleg ideea unei benzi suplimentare de maşini, chiar dacă asta a fost tema de proiectare. Nu vrem să aducem mai multe maşini în centrul Clujului. Mi-aţi spun că o să se despartă traficul la intersecţia cu clinicilor. Şi le ducem în Piaţa Lucian Blaga să ce? Facem pâlnie? Nu aţi corelat proiectul cu celelalte din oraş, cum este cel pentru Piaţa Lucian Blaga unde încercăm să dăm spaţiu pietonilor, dispare o bandă. Poate mă convingenţi”. “Traficul va fi serios blocat pe acest segment”, i-a replicat proiectantul, “este şi acum, chiar şi în afara orelor de vârf”.

Clujenii prezenţi la dezbaterea publică de miercuri după masă, 22 mai 2019, de la Casino (Centrul de Inovare și Imaginație Civică), fie că vorbim despre oameni politici, arhitecţi, designeri sau ingineri care au trăit şi în Olanda sau Marea Britanie, au arătat cu degetul spre lăţimea insuficientă a benzii dedicate pentru circulaţia în siguranţă, în acelaşi timp, al mijloacelor de transport în comun şi al bicicliştilor. “Un autobus nu poate depăşi un biciclist. Dacă nu eşti maratonist, banda aceasta nu este făcută pentru bicicliştii amatori. Nu poţi lăsa un copil să circule pe ea”, a spus Mona Varga, de la USR, punct de vedere susţinut şi de către edilul Emil Boc: “primarul din Copenhaga mi-a spus că benzile dedicate şi pistele de biciclete de calitate sunt răspunsul pentru a scoate maşinile din oraş”.

Proiectul prezentat în cadrul dezbaterii publice nu este însă cel final. Ce este sigur este că benzile dedicate mijloacelor de transport în comun vor fi implementate, într-o formă sau alta, pe Calea Moţilor.

“Primăria şi-a asumat foarte clar şi fără echivoc prioritizarea transportului în comun în oraş, pe ceea ce există şi pe ceea ce va continua. Acum se află în plin proces de implementare banda dedicată mijloacelor de transport în comun pe Bulevardul Nicolae Titulescu, atât într-un sens cât şi pe celălalt şi evident, marea noastră restanţă este Calea Moţilor, datorită discuţiilor din Comisia de Circulaţie, care au amânat implementarea până la rezolvarea acestei probleme cu străzile Calea Moţilor, Mănăştur, Mărginaşă şi Uzinei Electrice, vorbim despre proiectul de lărgile a străzilor. Dar oricum, Comisia are terem în iunie de a implementa soluţii intermediare până când acest proiect va fi finalizat. Primăria nu va accepta, ca până la finalizarea acestui proiect, să nu implementăm, într-o formă sau alta, prioritizarea transportului în comun pe strada Moţilor. De asemenea, ne-am asumat să luăm de la maşini şi să dăm la cetăţeni. Nimic nu este decis în această seară. Toate aceste propuneri se vor întoarce în Comisia de Circulaţie a Primăriei, unde vor fi reanalizate de către specialişti, pentru ca apoi să mergem în Consiliu Local cu varianta fianlă pentru ca ea să fie promovată în dezbatere şi apoi, în ultimă instanţă, aprobată”, a subliniat primarul Emil Boc.

Tags: , , , , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>