autostrada

Cum avansează șantierele autostrăzilor din jurul Clujului

Italienii de pe șantierele autostrăzilor din jurul Clujui au raportat, în iulie 2019, cele mai mari progrese în rândul constructorilor de autostrăzi din România.

Autostrada Transilvania (A3)

Italienii de la Astaldi au raportat un progres semnificativ pe lotul 2 din Autostrada Transilvania (Ogra – Câmpia Turzii), pe care îl construiesc împreună cu Max Boegl. Aceştia au avansat în iulie 2019 cu 3,84 puncte procentuale, până la un stadiu fizic de 70,86%, conform Economica.net.

Autostrada Câmpia Turzii – Târgu-Mureş este împărţită în patru porțiuni: lotul 1, între Ungheni şi Ogra, de 10,1 km, lotul 2, pe porţiunea cuprinsă între Ogra şi Iernut, de 3,6 km, Lotul 3, între Iernut şi Cheţani, de 17,9 km, lotul 4 Câmpia Turzii – Cheţani, de 15,6 km. Două din cele patru tronsoane ale autostrăzii Ungheni – Câmpia Turzii, situate între Ungheni şi Iernut, de 14 km, au fost date în folosinţă în decembrie 2018. Obiectivul construirii autostrăzii este de a realiza o legătură între Târgu-Mureș și Cluj, cu asigurarea continuității sectorului de autostradă 2B Câmpia Turzii – Cluj-Napoca Vest (Gilău), cu sectoarele 2A și 1C.

Autostrada Sebeş – Turda (A10)

În topul celor mai harnici constructori figurează și italienii de la Pizzarotti, cu un avans de 2,2 puncte procentuale pe lotul 1 din Autostrada Sebeş – Turda (Sebeș – Pârâul Iovului, după Alba Iulia). Lucrările pe acest lot au ajuns, în iulie 2019, la un grad de execuţie de 73,50%.

În urmă cu câteva zile, Asociația Pro Infrastructura (API) semnala că, deși stadiul fizic a ajuns la 73,50%, cel financiar este de doar 61,43%. “Diferența de 12 procente înseamnă 65 de milioane de lei, bani investiți de italieni în șantier și încă nedecontați de statul român. Am răspuns de nenumărate ori la promisiunile ministrului Răzvan Cuc care vedea acest tronson inaugurat în 2019. Realist vorbind, cei 17 km ar putea fi inaugurați complet (toate nodurile și bretelele) abia spre sfârșitul anului viitor.

Nu același lucru se poate spune și despre constructorul celui mai lung lot al Autostrăzii Sebeș – Turda, Aktor (Grecia), care a atins, în iulie 2019, un stadiu fizic de 51,94%, adică un progres de doar 0,64 față de luna precedentă.

Amintim că, la mijlocul lunii iunie 2019, Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, și fostul director general al CNAIR, Narcis Neaga, au verificat stadiul lucrărilor la A10, loturile 1 și 2. În cazul lucrărilor la lotul 1 al A10, Cuc a fost mulțumit de mobilizarea antreprenorului. În cadrul vizitei, constructorul lotului 2 al autostrăzii şi-a asumat darea în trafic a tronsonului până la finele anului, indiferent de costurile pe care le va avea cu lucrările, după amenințările de reziliere a contractului primite de la ministrul Transporturilo.

Autostrada Sebeş – Turda va avea 70 km şi va traversa parţial judeţele Alba şi Cluj, fiind împărţită în patru loturi. Primul se întinde pe 17 km, de la intrarea pe autostradă în Sebeş, până la Pârâul Iovului, după Alba Iulia, iar lotul doi are o lungime de 24,3 km şi se întinde de la Pârâul Iovului până la intrarea în Aiud.

Loturile 3 şi 4 au fost deschise circulaţiei în 2018. Valoarea lucrărilor, fără taxa pe valoarea adăugată, este de 541 de milioane de de lei pentru lotul 1, de 549 de milioane pentru lotul 2, de 420 de milioane pentru lotul 3, de 470 de milioane pentru lotul 4, ele fiind finanţate din fondul de coeziune (85%) şi de la bugetul de stat (15%).

Tags: , , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>