Circa 17% alocă peste 4.000 lei pentru vacanţă în 2015

Circa 17% dintre turiştii români alocă peste 4.000 lei pentru concediul planificat în acest an, faţă de 5% în 2005, potrivit unui studiu care analizează preferinţele turiştilor români în ultimii zece ani.

În ceea ce priveşte bugetul de vacanţă alocat pe familie, sub 1.000 lei este alocat de 11% dintre turişti în 2015, faţă de 34% în 2005; 42% dintre turişti alocă între 1.000 şi 2.000 lei, faţă de 34% în 2005. Creşterea dorinţei de confort a mărit bugetul pentru vacanţa românilor, spun realizatorii studiului. Între 2.000 şi 4.000 lei este alocat de 28% dintre turişti, faţă de 7% în 2005, în timp ce peste 4.000 lei este alocat de 17% dintre turişti, faţă de 5% în 2005.

De asemenea, 22% dintre persoanele intervievate nu au fost anul trecut în vacanţă, faţă de 44% în 2004.

“Ca şi acum zece ani, jumătate din populaţie pleacă în vacanţe interne, dar turismul extern aproape s-a triplat; au crescut semnificativ şi vacanţele mixte (intern şi extern). Unul din trei turişti români apelează la serviciile unei agenţii de turism pentru a cumpăra o vacanţă. Avionul a devenit principalul mijloc de transport pentru vacanţă. A dispărut practic cererea pentru hotelurile de o stea şi s-a triplat, în schimb, opţiunea pentru 4 şi 5 stele”, se arată în studiu.

Adrian Voican, iniţiatorul sondajului, preşedintele Comisiei de marketing a ANAT (Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism), afirmă că analizează piaţa de turism periodic.

“Turismul românesc s-a dezvoltat spectaculos în ultimii 10 ani, românii călătoresc mai mult şi sunt mult mai avizaţi ca în trecut”, a declarat el.

Altă concluzie a studiului a fost că, în ultimii zece ani, consumul turistic a crescut cu 39%, cel mai mare aport la această creştere avându-l persoanele de peste 55 de ani (seniori) cu + 35% din total creştere, urmate de “aspiranţi” (26-35 ani) cu 21%.

De asemenea, în ultimii zece ani, persoanele cu venituri mici (sub 200 euro/persoană) au contribuit cu cea mai mare creştere la consumul turistic (+17%), fapt datorat ofertelor speciale de tipul “Înscrieri Timpurii”, bazate pe reduceri pentru achiziţia din timp a biletelor, oferte care nu existau acum zece ani. În schimb, persoanele cu venituri mai mari şi-au păstrat consumul turistic, renunţând totuşi la vacanţele extravagante de tip “once in a life time”.

Din totalul celor intervievaţi, 50% au ales România ca destinaţie turistică, iar 24% au ales o destinaţie externă. Apetitul românilor pentru vacanţele externe a crescut de 2 ori şi jumătate în ultimii zece ani, de la 9% în 2004 la 24% în 2014.

A crescut totodată consumul vacanţelor mixte (ţară şi străinătate) de peste 20 de ori, de la un procent nesemnificativ de 0,2% în 2004 la 5,4% în 2014.

“Este o tendinţă promiţătoare despre care anticipăm că îşi va continua creşterea, datorită profilului turistului român, dornic de nou dar şi tradiţionalist”, spun realizatorii studiului.

Anul trecut, ca şi acum zece ani, 31% din cei care au declarat că au fost în vacanţă au apelat la serviciile unei agenţii de turism. În 2014, cei mai apropiaţi de serviciile agenţiilor de turism au fost cei care au cumpărat vacanţe externe cu 58% faţă de 53% în anul 2004, în timp ce pentru vacanţele în România au apelat 16% dintre respondenţi faţă de 25% în urmă cu zece ani.

În anul 2014, jumătate dintre cei care au plecat în vacanţă s-au informat despre destinaţii prin internet iar 30% prin agenţii şi 20% prin prieteni, în timp ce în anul 2004, în România internetul se afla abia la început.

În ceea ce priveşte intenţia de vacanţă în acest an, 42% declară că vor pleca în vacanţă în ţară (faţă de 50% în 2014), iar 28% intenţionează să plece în vacanţe externe (faţă de 23% în 2014). 23% nu vor pleca în vacanţă (faţă de 22% în 2014).

În 2015, 55% dintre turişti preferă să plece în vacanţă cu avionul faţă de 21% în 2005. Cei ce folosesc maşina proprie în vacanţă reprezintă 28% faţă de 15% în 2005. Vacanţele cu autocarul sunt în scădere, astfel că în 2015 doar 16% dintre turişti mai preferă acest mijloc de transport faţă de 25% în 2005.

Studiul a fost realizat pe un eşantion reprezentativ format din 560 de subiecţi intervievaţi pe bază de chestionar, în perioada 10-25 mai 2015.

Tags:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>