tiff_gala_deschidere

Cât costă să organizezi TIFF-ul și câți bani lasă festivalierii la Cluj

Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF), cel mai mare festival de profil din România inițiat de clujeanul Tudor Giurgiu, ajunge la cea de a 15-a ediție: 27 mai – 5 iunie 2016. 

Până atunci însă, în 2015 a stabilit un nou record de spectatori, cu peste 73.000 de bilete vândute, 110.000 de participanți (incluzând toate evenimentele gratuite, masterclass-urile, workshop-urile, lansările, expozițiile, concertele, petrecerile), 850 de profesioniști din lumea filmului invitați, 400 de proiecții și 223 de filme din 60 de țări.

Bugetul TIFF pentru anul trecut a fost estimat la 1.5 – 1.6 milioane de euro (circa 7 milioane lei). La capitolul finanțări, 2 milioane lei au venit de la Ministerul Culturii, 1 milion lei de la Primăria Cluj-Napoca, echipa festivalului a mai obţinut şi o finanţare de la granturile SEE şi norvegiene prin Fondul Bilateral Naţional pentru o nouă secţiune: Norwave, iar restul banilor necesari – sponsori, vânzare de bilete, etc.

Astăzi, a fost dat publicității un studiu privind impactul TIFF în economia Clujului, studiu realizat de Facultatea de Business din cadrul Universității „Babeș-Bolyai” și care a luat în calcul fondurile investite în economia locală pentru organizarea festivalului, taxele și impozitele locale generate de activitățile în directă legătură cu festivalul, dar și banii cheltuiți de participanți.

80% dintre participanți sunt clujeni

Documentul arată că ponderea clujenilor în totalul participanților la TIFF se situează între 81% și 85%, restul participanților fiind turiști din alte județe sau din străinătate.

Turiști cu venituri ridicate

Conform  studiului, turiștii sunt preponderent persoane cu venituri ridicate, peste medie, 48% dintre ei alegând să se cazeze la hoteluri și pensiuni pentru o perioadă de 3 sau 4 nopți, la un tarif mediu de 94,8 lei / noapte. În timpul petrecut în Cluj, 70% dintre turiști văd cel puțin 2 filme pe zi, iar 40% văd cel puțin 3 filme. Rămâne însă suficient timp pentru a face cumpărături (8% din vizitatori) sau a ieși în oraș alături de prieteni (57,9%) – ceea ce înseamnă că 66% dintre turiștii atrași la Cluj de festival reprezintă o sursă de venituri pentru localuri sau magazine din oraș. Ei cheltuiesc în medie 57,6 lei/persoană pentru masa, la care se adaugă costul biletului la film și transportul. În plus, aproximativ 20% dintre turiști sunt public nou, veniți pentru prima dată la Cluj datorită TIFF.

Clujenii cheltuie 50 lei/eveniment

La încasările provenite direct de la vizitatori se adaugă sumele cheltuite de rezidenți. Clujenii participă în medie la 5 zile ale festivalului, respectiv la 1,42 de evenimente/zi. Studiul arată că 80% dintre ei realizează și alte activități cu prilejul ieșirilor la film, plătind în medie 49,5 lei pentru bunuri și servicii ca urmare a participării la un eveniment al festivalului.

Studiul a măsurat și percepțiile participanților cu privire la impactul festivalului asupra economiei și scenei culturale locale.

Astfel, majoritatea respondenților consideră că TIFF atrage investiții în oraș și încurajează localnicii să dezvolte noi activități economice, dar și că introduce problema infrastructurii pe agenda autorităților locale. În ceea ce privește scena culturală locală, studiul arată că, pe lângă oferirea unor alternative de petrecere a timpului liber, acesta crește nivelul de educație și cultură, contribuie la dezvoltarea vieții culturale a Clujului și la promovarea culturii locale și facilitează comunicarea și dezvoltarea relațiilor la nivel social.

Peste 50% dintre respondenți afirmă că TIFF este un simbol cultural pentru Cluj, însă este covârșitoare proporția de 90% a celor care au o impresie bună sau foarte bună despre festival, în urma participării.

Cei mai mulți participanți la TIFF sunt din categoria de vârstă 26-35 de ani, cu venituri peste medie și cu studii superioare (aproximativ 45% din total).

Spectatorii sub 25 de ani reprezintă 27% din publicul festivalului, iar cei între 36 și 45 de ani aproximativ 15% din total. Pe toate grupele de vârstă, 86% din spectatorii TIFF sunt persoane care au cel puțin studii universitare.

Cercetarea Facultății de Business din cadrul UBB a fost realizată pe un eșantion reprezentativ de peste 1.000 de persoane, dintre care 828 participanți la TIFF cu domiciliul stabil în Cluj-Napoca în ultimele 6 luni înaintea festivalului, inclusiv studenți, și 178 de participanți proveniți din alte orașe și din străinătate.

„Am lucrat doi ani la acest studiu, în 2014 și 2015, pentru că am dorit să verificăm validitatea rezultatelor de la ediție la ediție și să oferim o analiză cât mai corectă și concretă. Cercetarea confirmă impactul economic al festivalului și valoarea pe care acesta o aduce comunității, dar și aprecierea de care TIFF se bucură în rândul publicului cu un nivel înalt de educație”, a explicat Adina Negrușa, coordonator al studiului.

„TIFF a stabilit noi standarde în organizarea de evenimente la un nivel profesionist și a pus pe harta orașului noi spații pentru desfășurarea acestora, contribuind la dezvoltarea infrastructurii culturale. Festivalul a generat efecte importante în comunitate și prin educație, și prin implicarea în proiecte sociale. Era deja cunoscut faptul că TIFF a ajuns, în 15 ani, cel mai important brand cultural al orașului și unul din cele mai apreciate și respectate festivaluri de film din lume. Am fost însă curioși să vedem efectele TIFF asupra orașului dintr-o perspectivă de business, văzând numărul mare de invitați români și străini, precum și turiști, care vin anual la festival”, a spus și Tudor Giurgiu, președintele festivalului.

Concluzia studiului arată că TIFF-ul generează un impact economic de 7,5 milioane de euro (33 milioane lei) în economia Clujului, adică de 5 ori suma investită în organizarea festivalului. 

Record de turiști pentru Cluj în 2015

TIFF-ul nu este singurul festival clujean cu impact major în economia loclă și care aduce valuri de turiști în capitala Transilvaniei. Pe listă figurează și Untold și Electric Castle.

Grație acestor evenimente, dar și ținând cont de faptul că orașul Cluj-Napoca a fost Capitală Europeană a Tineretului, conform Direcției Județene de Statistică, în 2015, atât în municipiu cât și în județ a fost înregistrat un număr record de turiști: 428.239 ( 88.368 străini) în județ și  319.220 în Cluj-Napoca.

În lunile iunie, iulie și august 2015 (perioada de desfășurare a celor 3 festivaluri) au fost raportate circa 130.000 de sosiri în hoteluri, aproximativ 43.000 în fiecare lună, cu mici fluctuații. Concentrația cea mai mare de turiști a fost în Cluj-Napoca (31.000 în iunie, 32.800 în iulie și 30.500 în august).

De exemplu, amintim că Clujul era “booked” pentru Untold încă cu două luni înainte de eveniment. Anul acesta, istoria se repetă: 80% din capacitatea unităților de cazare din municipiu era rezervată deja în februarie.

De altfel, într-un raport al companiei de audit Ernst&Young se arată că cele două festivaluri de muzică din Cluj – Electric Castle şi Untold – devin „active strategice pentru economia locală a orașului”. Raportul menționat punctează că dezvoltarea unei infrastructuri culturale este o prioritate pentru România. În 2021, un oraș din țară – Baia Mare, București, Cluj-Napoca sau Timișoara – va fi desemnat Capitală Europeană Culturală. Mai multe AICI.

CITEȘTE și primele informații despre TIFF 2016, ediție ce va beneficia de 2 milioane de lei de la Ministerul Culturii și 1.4 milioane lei, fonduri nerambursabile, de la Primăria Cluj-Napoca.

(Articol de Cosmin FOSTI)

 

Tags: , , , , , , , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>